Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Alles over lenen & inzage

In verband met de aangescherpte corona-maatregelen is het alleen voor UvA-studenten en -medewerkers mogelijk om boeken aan te vragen via CatalogusPlus. De aangevraagde boeken zijn uitsluitend op te halen bij de UB Singel. Retourneren is – naar UB Singel – ook mogelijk op de begane grond van het Library Learning Centre (REC-H). Alle overige bibliotheeklocaties, inclusief de onderzoekzaal Allard Pierson, zijn gesloten. Externe leners kunnen momenteel alleen boeken retourneren.

De Bibliotheek heeft een rijke gedrukte collectie die zich deels in open opstelling en deels in depot bevindt. UvA-studenten, –medewerkers én externe leners kunnen op locatie materiaal uit open opstelling inzien en lenen. Daarnaast kan materiaal uit het depot of uit open opstelling opgevraagd worden via CatalogusPlus en vervolgens opgehaald of ingezien worden op een locatie naar keuze.

  • Open toegankelijke collecties

    Op dit moment zijn de open collecties op de verschillende bibliotheeklocaties niet toegankelijk vanwege corona, daarom wordt aan alle leners geadviseerd om materiaal aan te vragen via CatalogusPlus. Heb je dringend materiaal nodig uit de open collecties dat niet aanvraagbaar is via CatalogusPlus? Lees dan verder onder Niet aanvraagbare materialen.

  • Hoe vraag ik materiaal aan via CatalogusPlus?

    Het aanvragen van materialen gaat via CatalogusPlus. Dit gaat als volgt: 

    1. Log in op CatalogusPlus rechtsboven met je UvAnetID of je lenerspasnummer.
    2. Vraag het gewenste materiaal aan via de Request-knop.
    3. Kies de locatie waar je het materiaal wenst op te halen. In verband met corona kunnen momenteel alleen UvA-studenten en -medewerkers materiaal ophalen op de UB Singel.
    4. Zodra het materiaal voor je klaarligt, ontvang je een afhaalbericht. Het materiaal blijft zeven dagen voor je liggen.
    5. Bij het ophalen van het materiaal leen je het aan jezelf uit via de lendomaat of het wordt aan de balie aan je uitgeleend. Materiaal dat kwetsbaar is, mag alleen ter plekke worden ingezien. Dit materiaal is te herkennen aan de aanduiding '1 day loan' in de catalogus én aan een duidelijke strook in het materiaal.
    6. Aangevraagde materialen worden meestal binnen 1-2 werkdagen geleverd. In weekenden en op feestdagen vindt er geen levering plaats.
  • Inzien en lenen van niet-aanvraagbare materialen

    Een deel van de titels in CatalogusPlus is niet aanvraagbaar. Het betreft veelal werken die alleen ter inzage zijn op de locaties zelf of materiaal dat zich in de collectie van de Hogeschool van Amsterdam bevindt. Heb je dringend niet-aanvraagbaar materiaal nodig? Neem dan contact met ons op via het contactformulier

    In verband met corona en de sluiting van de onderzoekzaal is het op dit moment niet mogelijk om erfgoedmaterialen op welke manier dan ook aan te vragen of in te zien.

  • Spelregels voor lenen

    Je kunt maximaal 50 boeken tegelijkertijd lenen, maar let op: de leentermijnen kunnen verschillen per boek:

    • 28 dagen is de standaard uitleentermijn.
    • Zeven dagen is voor veelgevraagde boeken.
    • Zelfde dag retour (alleen ter inzage) is voor kwetsbaar materiaal.
    • IBL-boeken hebben andere voorwaarden.
  • Verlengen gaat automatisch

    Boeken met de standaard uitleentermijn of een zevendagen-uitleentermijn worden drie keer automatisch verlengd, tenzij iemand anders de boeken heeft aangevraagd. Via e-mail ontvang je bericht als een andere lener het boek nodig heeft of als de maximale leentermijn is bereikt. Na het bereiken van de maximale uitleentermijn kun je de boeken uitsluitend via een bibliotheekbalie laten verlengen. In je account in CatalogusPlus vind je een overzicht van al je aanvragen en leningen en of je uitleentermijn verstreken is.

  • Retourneren

    UvA-studenten, –medewerkers en externe leners kunnen momenteel hun boeken alleen inleveren op de UB Singel. Indien het niet mogelijk is om naar de Bibliotheek te komen om je boeken in te leveren, kun je ze ook per post opsturen. 

    Universiteitsbibliotheek van Amsterdam 
    Postbus 19185 
    1000 GD Amsterdam 

    Sommige postdiensten (bijvoorbeeld DHL) leveren niet aan postbussen. Verstuur je pakket dan naar: 

    Universiteit van Amsterdam 
    Referentie Postbus 19185 (Universiteitsbibliotheek) 
    Tafelbergweg 51 
    1105 BD Amsterdam 

    In verband met de verwerkingstijd van de post kan het enige tijd duren voordat de boeken uit je account verdwijnen. 

  • Herinneringen en boetes

    Kort voor het verstrijken van de maximale leentermijn ontvang je een verzoek per e-mail om het geleende materiaal terug te brengen. Vanaf de vervaldatum van de uitleentermijn sturen wij herinneringen. De eerste herinnering is kosteloos, daarna wordt er een boete per item in rekening gebracht. 

    • Herinnering 1: nog geen boete 
    • Herinnering 2: €1,- 
    • Herinnering 3: €4,- (totaal €5,-) 
    • Herinnering 4: €10,- (totaal €15,-). Je wordt nu geblokkeerd; lenen is niet meer mogelijk.

    Factuur: uiterlijk vier weken na de laatste herinnering ontvang je een factuur voor de boete, vervangings- en administratiekosten. Deze bedraagt minimaal €75,-.

    Boetes betalen

    Als je het materiaal terugbrengt, vervallen eventuele vervangings- en administratiekosten, maar de boete moet nog wel worden betaald. Boetes kun je alleen met pin betalen bij elke geopende balie van de Bibliotheek (zie onze locatie- en openingstijdenpagina), met uitzondering van de balie van het Library Learning Centre (REC-H). Daar kun je alleen contant betalen. 

    Betaal je niet? Dan zijn wij genoodzaakt een incassobureau in te schakelen.