Zoeken naar UvA-publicaties en -scripties

Zoeken naar UvA-scripties

UvA Scripties maakt scripties (bachelor en master) van de Universiteit van Amsterdam wereldwijd online toegankelijk. Op dit moment zijn de scripties van de Faculteit der Tandheelkunde (ACTA) niet opgenomen in UvA Scripties, en bij sommige andere faculteiten betreft het alleen de scripties van specifieke opleidingen. Met behulp van de UvA-bibliotheekcatalogus kun je (oudere) scripties terug vinden die in papieren vorm zijn opgenomen in de collectie van de Universiteitsbibliotheek.

Ben je student en wil je meer informatie over scripties? Ga dan naar de pagina over Scripties schrijven & publiceren. Daar vind je onder andere contactgegevens over scripties per opleiding/faculteit.

Zoeken naar UvA-publicaties

De Universiteit van Amsterdam heeft een zogenoemde Digital Academic Repository, ook wel UvA-DARE. Deze opslagplaats bevat publicaties van UvA-onderzoekers. Meer dan 43.000 publicaties zijn open access beschikbaar (peildatum: juli 2020).

• Hoe zoek ik?
    • Zoeken naar woorden: Je kunt zoeken op enkele termen of een frase. "research en policy" in één zoekveld toont resultaten met exact die frase.
    • Hoofdletters: het maakt niet uit of je hoofd- of kleine letters intypt.
    • Wildcards: Zoek je naar variaties op een woord of woordstam, gebruik dan een asterisk (*) aan het eind als wildcard.  “war*” toont resultaten met daarin ‘wars’ of ‘warrior’ of ‘warm’ etc.
  • Hoe kan ik bijdragen aan UvA-DARE?

Alle UvA-onderzoekers kunnen (metadata van) hun publicaties registreren en uploaden in UvA-DARE via het onderzoeksregistratiesysteem Pure.

Na registratie en uploaden is de informatie (en de publicatie, indien open access) beschikbaar via je persoonlijke pagina en na validatie door je onderzoeksinstituut of faculteit en de Bibliotheek, ook in UvA-DARE.

Proefschriften

Proefschriften kunnen niet worden geregistreerd en geüpload via Pure. Voor meer informatie zie Proefschrift publiceren.

• Wat houdt open access in?

Veel publications in DARE zijn open access: leesbaar overal en door iedereen, zonder betaalmuren of institutionele hekken. Deze publicaties zijn gemarkeerd met het open access logo. Het geldende auteursrecht blijft van kracht.

Open access heeft veel voordelen. Open access maakt publicaties beter zichtbaar. Publicaties worden vaker gedownload en geciteerd, zijn beter vindbaar door Google (Scholar) en zullen voor de lange termijn bewaard worden in het e-depot van de Koninklijke Bibliotheek. Geeft de uitgever geen toegang tot de definitieve versie van je publicatie, dan is het in veel gevallen wel mogelijk om de laatste auteursversie na peer review openbaar te maken. Deze versie heeft dezelfde wetenschappelijke inhoud maar de tijdschriftopmaak ontbreekt. Meer informatie vind je op de pagina over Open access.

• Colofon

UvA-DARE voldoet aan de Open Archives Initiative norm.