Bekijk eerst de webpagina met Updates vanwege het coronavirus.
Heb je een andere vraag, melding of klacht? Of mis je een publicatie in de collectie relevant voor onderwijs en onderzoek? Laat het ons weten.
Heb je een vraag over onze erfgoedcollecties? Neem dan direct contact op met de onderzoekzaal Allard Pierson.
WhatsApp naar 06 - 10 71 72 10
Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Bellen naar 020 - 525 14 05
Dagelijks van 09.00 tot 18.30 uur.
In verband met de aangescherpte coronamaatregelen, is het niet mogelijk om te studeren bij de Bibliotheek. Deze wijzigingen gelden minimaal tot en met 27 april 2021.
Wel heeft de Bibliotheek een uitzondering kunnen maken voor kwetsbare studenten. Behoor jij tot deze categorie? Dan kun je aanspraak maken op een studieplek bij de UB Singel. Vooraf reserveren blijft verplicht. Bekijk de webpagina over het reserveren van een studieplek.
In verband met de aangescherpte coronamaatregelen, is het alleen mogelijk om te printen en/of kopiëren bij de UB Singel, Science Park en het Library Learning Centre (REC-H). Deze wijzigingen gelden minimaal tot en met 27 april 2021. Bekijk de openingstijden.
De reguliere uitleen van laptops met Chrome OS (Chromebook) voor één dag is op dit moment niet mogelijk. Mocht je dringend een Chromebook voor langere tijd nodig hebben, bijvoorbeeld voor een online examen of omdat je eigen laptop in reparatie is, dan kun je een verzoek indienen via het contactformulier van de Bibliotheek. Het aantal Chromebooks is beperkt. Voor wie een laptop nodig heeft, is er de optie om er een te huren via Studiepc.nl (met korting via Surfspot).
In verband met de aangescherpte coronamaatregelen, is het niet mogelijk om gebruik te maken van studieplekken met computers in de Bibliotheek. Deze wijzigingen gelden minimaal tot en met 27 april 2021.
Vanaf dinsdag 1 december 2020 geldt binnen de UvA-gebouwen mondkapjesplicht, dus ook op alle bibliotheeklocaties van de UvA. Het mondkapje kan af wanneer je achter je werkplek zit. Houd je het kapje liever op? Dan mag dat natuurlijk.
UvA-studenten en -medewerkers en externe leners kunnen gedrukte materialen aanvragen via CatalogusPlus. Momenteel is alleen UB Singel beschikbaar als ophaallocatie. De open collecties op de UB Singel zijn momenteel niet toegankelijk.
Deze wijzigingen gelden minimaal tot en met 27 april 2021.
Let op: boeken uit de collectie van de Hogeschool van Amsterdam kunnen niet via CatalogusPlus worden aangevraagd. UvA-studenten en -medewerkers kunnen er voor kiezen om via het contactformulier een aanvraag te plaatsen voor gedrukt materiaal van de HvA.
Door de coronaperiode en genomen maatregelen kan de levering van materiaal langer duren dan je van ons gewend bent. Wanneer het materiaal voor je klaar ligt, ontvang je van ons een afhaalbericht per e-mail.
Sommige materialen kunnen helaas (nog) niet worden aangevraagd via CatalogusPlus:
Voor overige boeken en materialen waarbij geen aanvraagmogelijkheid wordt getoond, kun je contact met ons opnemen via Vraag het de Bibliotheek.
Boeken waar geen reservering van een andere lener op staat, kunnen worden verlengd. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier. Voor wie het niet mogelijk is om boeken in te leveren op een bibliotheeklocatie kan deze per post naar ons opsturen:
Universiteitsbibliotheek van Amsterdam
Postbus 19185
1000 GD Amsterdam
Sommige postdiensten (bijvoorbeeld DHL) leveren niet aan postbussen. Verstuur dan je pakket naar:
Universiteit van Amsterdam
Referentie Postbus 19185 (Universiteitsbibliotheek)
Tafelbergweg 51
1105 BD Amsterdam
In verband met de verwerkingstijd van de post kan het enige tijd duren voordat de boeken uit je account verdwijnen.
Uitsluitend voor UvA-studenten en -medewerkers geldt dat zij een verzoek tot digitale levering kunnen indienen. Wij kijken vervolgens of we een digitale versie kunnen aanschaffen of op een andere manier kunnen leveren. Houd er wel rekening mee dat het langer kan duren dan gebruikelijk, en dat niet alles geleverd kan worden.
Aanvragen kan via het formulier op onze contactpagina (kies de optie 'Aanvragen materialen'). Vermeld altijd duidelijk wat je precies nodig hebt (titel- en auteursgegevens, tijdschrifttitel, paginering etc.). Bekijk eventueel ook de Handleiding Aanvragen van gedrukt materiaal.
Voor het raadplegen van de digitale collectie heb je geen VPN nodig. Door in te loggen in CatalogusPlus (rechts bovenin), krijg je toegang tot de digitale collecties.
Het is mogelijk om materialen aan te vragen uit andere bibliotheken via IBL. Voor het lenen van materiaal van de Hogeschool van Amsterdam, zie: Kan ik boeken aanvragen en lenen?
Onder externe leners worden verstaan: particuliere leners, alumni en leners van andere universiteiten of gelieerde instellingen.
Externe leners kunnen vanaf 22 maart weer gedrukte materialen aanvragen via CatalogusPlus en ophalen bij de UB Singel. Retourneren kan ook uitsluitend bij de UB Singel. Het is voor externe leners niet mogelijk om te studeren in de bibliotheek of een studieplek te reserveren. Ook is het niet mogelijk om materialen uit de open collecties te raadplegen of om gebruik te maken van de publiekspc's (raadpleging digitale collectie).
Deze wijzigingen gelden minimaal tot en met 27 april 2021.