Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
EN

Vraag het de Bibliotheek

Vragen, meldingen of klachten?

Bekijk eerst de webpagina met Updates vanwege het coronavirus.

Contactformulier

Heb je een vraag over onze erfgoedcollecties? Neem dan direct contact op met de onderzoekzaal Allard Pierson.

Liever direct iemand spreken?

App of bel ons!

WhatsApp naar 06 - 10 71 72 10 
Maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur.

Bellen naar 020 - 525 14 05
Dagelijks van 09.00 tot 18.30 uur.

Veelgestelde vragen

Studeren en faciliteiten

  • Kan ik een Chromebook lenen in de bibliotheek?

    De reguliere uitleen van laptops met Chrome OS (Chromebook) voor één dag is op dit moment niet mogelijk. Mocht je dringend een Chromebook voor langere tijd nodig hebben, bijvoorbeeld voor een online examen of omdat je eigen laptop in reparatie is, dan kun je een verzoek indienen via het contactformulier van de Bibliotheek. Het aantal Chromebooks is beperkt. Voor wie een laptop nodig heeft, is er de optie om er een te huren via Studiepc.nl (met korting via Surfspot).

Online toegang, lenen en retourneren

  • Kan ik boeken aanvragen en lenen?

    UvA-studenten en -medewerkers en externe leners kunnen gedrukte materialen aanvragen via CatalogusPlus en ophalen op een locatie naar keuze. Externe leners kunnen materialen uitsluitend ophalen bij de UB Singel.

    De open collecties op de verschillende bibliotheeklocaties zijn beperkt toegankelijk. Heb je dringend materiaal nodig uit de open collecties dat niet aanvraagbaar is via CatalogusPlus? Neem dan telefonisch contact met ons op via 020 525 1405 voor het maken van reservering voor een inzageplek.

    Erfgoedmaterialen en bijzondere collecties kunnen worden ingezien op de onderzoekzaal Allard Pierson. Reserveren van een werkplek vooraf is verplicht.

    Boeken uit de collectie van de Hogeschool van Amsterdam kunnen niet via CatalogusPlus worden aangevraagd. UvA-studenten en -medewerkers kunnen er voor kiezen om via het contactformulier een aanvraag te plaatsen voor gedrukt materiaal van de HvA. Ook is het mogelijk om op de HvA locaties zelf boeken op te halen. Zie voor meer informatie: hva.nl/bibliotheek.

  • Hoe lang duurt de levering van mijn boeken?

    Door de coronaperiode en genomen maatregelen kan de levering van materiaal langer duren dan je van ons gewend bent. Wanneer het materiaal voor je klaar ligt, ontvang je van ons een afhaalbericht per e-mail.

  • Ik ben een UvA-student/-medewerker en wil een boek of tijdschrift aanvragen in CatalogusPlus, maar ik zie geen mogelijkheid tot aanvragen. Wat nu?

    Sommige materialen kunnen helaas (nog) niet worden aangevraagd via CatalogusPlus:

    • Boeken uit de collectie van de Hogeschool van Amsterdam kunnen niet via CatalogusPlus worden aangevraagd. UvA-studenten en -medewerkers kunnen er voor kiezen om via het contactformulier een aanvraag te plaatsen voor gedrukt materiaal van de HvA. Ook is het mogelijk om op de HvA locaties zelf boeken op te halen. Zie voor meer informatie: hva.nl/bibliotheek.
    • Inzagemateriaal uit de open collecties. Voor het inzien van materiaal uit de open collecties kan telefonisch een afspraak gemaakt worden via 020 525 1405.

    Voor overige boeken en materialen waarbij geen aanvraagmogelijkheid wordt getoond, kun je contact met ons opnemen via het contactformulier.

  • Vanwege de coronamaatregelen kan ik op dit moment niet naar de bibliotheek komen om mijn boeken in te leveren. Wat moet ik doen?

    Boeken waar geen reservering van een andere lener op staat, kunnen worden verlengd. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier. Voor wie het niet mogelijk is om boeken in te leveren op een bibliotheeklocatie kan deze per post naar ons opsturen:

    Universiteitsbibliotheek van Amsterdam
    Postbus 19185
    1000 GD Amsterdam

    Sommige postdiensten (bijvoorbeeld DHL) leveren niet aan postbussen. Verstuur dan je pakket naar:

    Universiteit van Amsterdam
    Referentie Postbus 19185 (Universiteitsbibliotheek)
    Tafelbergweg 51
    1105 BD Amsterdam

    In verband met de verwerkingstijd van de post kan het enige tijd duren voordat de boeken uit je account verdwijnen.

  • Wat kan ik als externe lener?

    Onder externe leners worden verstaan: particuliere leners, alumni en leners van andere universiteiten of gelieerde instellingen.

    Externe leners kunnen weer gedrukte materialen aanvragen via CatalogusPlus en ophalen bij de UB Singel. Daarnaast kunnen externe leners erfgoedmaterialen en bijzondere collecties inzien op de onderzoekzaal Allard Pierson. Reserveren van een werkplek vooraf is verplicht via de website van het Allard Pierson.

    Externe leners die de digitale collectie willen raadplegen kunnen een collectie pc reserveren. Ook kan er een reservering gemaakt worden om de inzagematerialen uit de open collecties op de UB Singel te raadplegen. Reserveren kan in beide gevallen telefonisch via 020 525 1405.

    Het is voor externe leners niet mogelijk om te studeren in de bibliotheek of een studieplek te reserveren.