Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Switch to english

Alles over lenen & inzage

In verband met de coronamaatregelen zijn de open collecties beperkt toegankelijk. We raden al onze leners aan om boeken en andere materialen aan te vragen via CatalogusPlus. UvA-studenten en –medewerkers kunnen boeken ophalen en retourneren bij alle heropende locaties. Externe leners kunnen hun boeken alleen retourneren en ophalen bij de UB Singel. Zolang de coronamaatregelen voortduren, kunnen boeken waar geen reservering op staat, worden verlengd als de maximale uitleentermijn is bereikt. Neem hiervoor tijdig contact met ons op via het contactformulier.

  • Open collecties beperkt toegankelijk

    Op dit moment zijn de open collecties op de verschillende bibliotheeklocaties beperkt toegankelijk vanwege corona, daarom wordt aan alle leners geadviseerd om materiaal zoveel mogelijk aan te vragen via CatalogusPlus. Heb je dringend materiaal nodig uit de open collecties dat niet aanvraagbaar is via CatalogusPlus? Neem dan telefonisch contact met ons op via 020 525 1405 voor het maken van reservering voor een inzageplek.

  • Hoe vraag ik materiaal aan via CatalogusPlus?

    Het aanvragen van materialen gaat via CatalogusPlus. Dit gaat als volgt: 

    1. Log in op CatalogusPlus rechtsboven met je UvAnetID of je lenerspasnummer.
    2. Vraag het gewenste materiaal aan via de Request-knop.
    3. Kies de locatie waar je het materiaal wenst op te halen.
    4. Zodra het materiaal voor je klaarligt, ontvang je een afhaalbericht. Het materiaal blijft zeven dagen voor je liggen.
    5. Bij het ophalen van het materiaal leen je het aan jezelf uit via de lendomaat of het wordt aan de balie aan je uitgeleend. Materiaal dat kwetsbaar is, mag alleen ter plekke worden ingezien. Dit materiaal is te herkennen aan de aanduiding '1 day loan' in de catalogus én aan een duidelijke strook in het materiaal.
    6. Aangevraagde materialen worden meestal binnen 1-2 werkdagen geleverd. In weekenden en op feestdagen vindt er geen levering plaats.
  • Inzien en lenen van niet-aanvraagbare materialen

    Een deel van de titels in CatalogusPlus is niet aanvraagbaar. Het betreft veelal werken die alleen ter inzage zijn op de locaties zelf of materiaal dat zich in de collectie van de Hogeschool van Amsterdam bevindt. Heb je dringend inzagemateriaal uit de open collecties nodig, neem dan telefonisch contact met ons op via 020 525 1405 voor het maken van een reservering.

    Voor materiaal uit de collecties van de Hogeschool van Amsterdam, lees verder onder Lenen bij de Hogeschool van Amsterdam.

    Voor alle andere niet-aanvraagbare materialen, neem dan contact met ons op via het contactformulier.

  • Spelregels voor lenen

    Je kunt maximaal 50 boeken tegelijkertijd lenen, maar let op: de leentermijnen kunnen verschillen per boek:

    • 28 dagen is de standaard uitleentermijn.
    • Zeven dagen is voor veelgevraagde boeken.
    • Zelfde dag retour (alleen ter inzage) is voor kwetsbaar materiaal.
    • IBL-boeken hebben andere voorwaarden.
  • Verlengen gaat automatisch

    Boeken met de standaard uitleentermijn of een zevendagen-uitleentermijn worden drie keer automatisch verlengd, tenzij iemand anders de boeken heeft aangevraagd. Via e-mail ontvang je bericht als een andere lener het boek nodig heeft of als de maximale leentermijn is bereikt. Na het bereiken van de maximale uitleentermijn kun je de boeken uitsluitend via een bibliotheekbalie laten verlengen. In je account in CatalogusPlus vind je een overzicht van al je aanvragen en leningen en of je uitleentermijn verstreken is.

  • Retourneren

    UvA-studenten en –medewerkers kunnen boeken retourneren bij alle heropende locaties. Externe leners kunnen hun boeken retourneren bij de UB Singel.

    Zolang de lockdown voortduurt, kunnen boeken waar geen reservering op staat, worden verlengd. Neem hiervoor tijdig contact met ons op via het contactformulier.

    Boeken kun je ook per post opsturen. 

    Universiteitsbibliotheek van Amsterdam 
    Postbus 19185 
    1000 GD Amsterdam 

    Sommige postdiensten (bijvoorbeeld DHL) leveren niet aan postbussen. Verstuur je pakket dan naar: 

    Universiteit van Amsterdam 
    Referentie Postbus 19185 (Universiteitsbibliotheek) 
    Tafelbergweg 51 
    1105 BD Amsterdam 

    In verband met de verwerkingstijd van de post kan het enige tijd duren voordat de boeken uit je account verdwijnen. 

  • Herinneringen en boetes

    Kort voor het verstrijken van de maximale leentermijn ontvang je een verzoek per e-mail om het geleende materiaal terug te brengen. Vanaf de vervaldatum van de uitleentermijn sturen wij herinneringen. De eerste herinnering is kosteloos, daarna wordt er een boete per item in rekening gebracht. 

    • Herinnering 1: nog geen boete 
    • Herinnering 2: €1,- 
    • Herinnering 3: €4,- (totaal €5,-) 
    • Herinnering 4: €10,- (totaal €15,-). Je wordt nu geblokkeerd; lenen is niet meer mogelijk.

    Factuur: uiterlijk vier weken na de laatste herinnering ontvang je een factuur voor de boete, vervangings- en administratiekosten. Deze bedraagt minimaal €75,-.

    Boetes betalen

    Als je het materiaal terugbrengt, vervallen eventuele vervangings- en administratiekosten, maar de boete moet nog wel worden betaald. Boetes kun je alleen met pin betalen bij elke geopende balie van de Bibliotheek (zie onze locatie- en openingstijdenpagina), met uitzondering van de balie van het Library Learning Centre (REC-H). Daar kun je alleen contant betalen. 

    Betaal je niet? Dan zijn wij genoodzaakt een incassobureau in te schakelen. 

  • Lenen bij de Hogeschool van Amsterdam

    HvA-materiaal is op dit moment niet aanvraagbaar via CatalogusPlus. UvA-studenten, -medewerkers en externe leners kunnen HvA-bibliotheken bezoeken en daar het materiaal ter plekke lenen. Voor UvA-studenten en –medewerkers bestaat daarnaast de mogelijkheid om materiaal uit HvA-collectie aan te vragen via het contactformulier van de Bibliotheek.