Microsoft Authenticator-app activeren
Doorloop ALLE stappen hieronder om tweestapsverificatie door middel van de Microsoft Authenticator-app in te stellen op je mobiele telefoon.
Let op! Heb je al eens de Microsoft authenticator geinstalleerd/geactiveerd, ga dan eerst naar id.medewerker.uva.nl/mfa en klik op 'Tweestapsverificatie opnieuw instellen'. Wanneer je deze stappen hebt doorlopen kan je verder met de instructies hieronder.
- Open een incognitovenster in je browser en ga naar https://aka.ms/mfasetup.
- Log in met je UvA-mailadres en wachtwoord.
- Kies de optie om gebeld te worden.
- Vul hier je mobiele nummer in waar je op gebeld wilt worden.
- Druk op volgende.
- Je wordt nu gebeld, beantwoord de oproep en druk op #.
- Op je computerscherm zie je nu dat de oproep is beantwoord en de belmethode succesvol is ingesteld. Let op: je bent nog niet klaar, volg onderstaande stappen óók volledig om tweestapsverificatie correct in te stellen.
- Ga vervolgens naar 'Beveiligingsgegevens' en klik op het + teken bij 'Aanmeldingsmethode toevoegen'.
- Kies bij Methode toevoegen voor Authenticator-app.
- Klik steeds op Volgende totdat er een QR-code op het scherm verschijnt.
- Download de Microsoft Authenticator-app uit de App Store (iOS) of Google Play Store (Android) als je deze nog niet hebt.
- Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon en kies Account toevoegen > Werk- of schoolaccount > Scan QR-code.
- Scan de QR-code van je scherm en klik vervolgens op 'volgende' op de pagina op je desktop.
- Je ontvangt een testaanmeldverzoek in de app. Keur dit goed.
- Klik op de pagina op je desktop op 'Volgende' en daarna op 'Gereed'.
- Bij 'Aanmeldings methode' zie je staan: 'Aanmeldingsmethode wanneer de meest aanbevolen methode niet beschikbaar is: Telefoon - Melding wijzigen'.
- Klik 'Melding wijzigen' en wijzig naar 'Microsoft Authenticator'.
- Je hebt nu succesvol de Microsoft Authenticator-app ingesteld.
Je tweestapsverificatie is nu succesvol ingesteld. Je kunt altijd de tweestapsverificatie wijzigen of een extra methode toevoegen. Het is zelfs mogelijk om je Apple-Watch te gebruiken voor verificatie.
Nieuwe telefoon?
- Vergeet je niet opnieuw te registreren. Klik op 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen'. Log in met je UvAnetID en kies voor: 'tweestapsverificatie resetten voor Microsoft 365'.
Problemen met verifiëren
- Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is? Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
- Krijg je van andere apps wel notificaties? Log in bij je beveiligingsgegevens van Microsoft, verwijder het betreffende toestel en het account en voeg ze opnieuw toe.
- Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365 toch gebruiken? Vraag dan om een tijdelijke ontheffing via id.medewerker.uva.nl/mfa. De ontheffing is 4 dagen geldig.
- Werkt je tweestapsverificatie toch nog niet correct, ga dan naar id.medewerker.uva.nl, kies voor 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen', log in en kies voor ‘Tweestapsverificatie opnieuw instellen voor Microsoft Cloud’.