Naar verwachting is het vanaf begin oktober niet meer mogelijk om artikelen kosteloos open access te publiceren bij Springer en Lippincott Williams & Wilkins. Hetzelfde geldt vanaf eind november voor Taylor & Francis en Oxford University Press. Het maximum aantal afgekochte open access artikelen voor 2024 is dan bereikt. Let op dat je niet onbedoeld zelf de rekening ontvangt.

Door overeenkomsten tussen universiteiten, waaronder de UvA, en uitgevers kunnen onderzoekers tot een bepaalde limiet open access publiceren. Het maximum aantal open access-artikelen dat jaarlijks kosteloos gepubliceerd kan worden is bij enkele uitgevers bereikt of in zicht. Wordt je artikel geaccepteerd voor publicatie tussen het moment waarop een maximum is bereikt en 1 januari 2025? Let dan goed op als je de optie voorgelegd krijgt open access te publiceren. Wie dan toch kiest voor open access publiceren kan te maken krijgen met extra kosten.

Hoe voorkom ik een rekening?

Als het maximum is bereikt, kun je uiteraard wel open access publiceren via deze uitgevers maar niet meer kosteloos. In de publicatieworkflow verschijnt niet meer de mededeling dat ‘jouw instituut (of UNL) de kosten vergoedt/verrekent’. Open access publiceren is alleen nog tegen betaling mogelijk en je ontvangt dan zelf de rekening. Wil je dat niet? Kies dan voor de optie ‘publish subscription’ of ‘publish traditionally’.

Let op: alleen wanneer van tevoren met een afdeling of faculteit afspraken zijn gemaakt over betaling voor het open access publiceren, kunnen de kosten achteraf worden vergoed. Er is geen centraal fonds bij de universiteit voor open access waarop achteraf aanspraak gemaakt kan worden.

Artikelen achteraf toch vrij toegankelijk

Wanneer je een artikel op de traditionele manier, dus niet open access, hebt gepubliceerd bij een uitgever dan wordt het automatisch – na een embargo van zes maanden – vrij toegankelijk gemaakt via UvA-DARE, de institutionele repository. Dit doet de Bibliotheek automatisch voor je, op grond van artikel 25fa Auteurswet (Taverne) en het collegebesluit van begin vorig jaar. Meer informatie hierover de Open access-pagina van de Bibliotheek.

En volgend jaar?

Vanaf 1 januari 2025 kunnen Nederlandse corresponderende auteurs weer gebruikmaken van kosteloos open access bij genoemde uitgevers.

Contact

Heb je hierover vragen? Stuur dan een e-mail naar de Bibliotheek via openaccess@uva.nl.