Afbeelding: Monique Kooijmans

De Bibliotheek zoekt naar zoveel mogelijk diversiteit aan studieplekken: van publiek tot privé, voor groepen of alleen. Het gaat om het invullen van de behoeften van studenten op een specifiek moment: soms in een muisstille ruimte geconcentreerd werken, op een ander moment samenwerken en hardop kunnen praten en tegenwoordig een online college volgen of zoomen met medestudenten.

Pionierswerk

De gloednieuwe videobelkappen zijn door de Bibliotheek zelf ontwikkeld. Callcenters en UvA Talen zijn de inspiratiebron geweest voor het ontwerpen van de eerste prototypen, met als doel een eenvoudige, flexibele en duurzame constructie te ontwikkelen waarmee studenten akoestisch zoveel mogelijk worden afgesloten, om overlast in de ruimte te voorkomen.

De videobelkappen in ruimte H2.01, Roeterseilandcampus REC-H (Afbeelding: Marta Adsarias)

Duurzaamheid

De videobelkappen bestaan uit drie panelen gemaakt van PETfelt die in elkaar worden geschoven. Hier zijn geen schroeven of metalen voor nodig. PETfelt is vilt gemaakt van gerecyclede petflessen en wordt vaak gebruikt voor zijn geluiddempende werking.

Testen

De Video Call Booths zijn als volgt verspreid: 22 stuks op REC-H, tweede verdieping, ruimte H2.01;  veertien exemplaren op de UB Singel, in de eerste verdieping rechts van de informatiebalie; en nog, vier op Science Park.

Je ervaringen met ons delen?

Heb je de videobelkappen al gebruikt? Geef je ons je mening hierover via e-mail