Train je neus, 'smellwalk' in de Bibliotheek en maak geurgeïnspireerde creaties met Victoria-Anne Michel, promovenda. Jouw deelname helpt bij het ontwerpen van een multi-sensorische presentatie over het geurlandschap van de Bibliotheek op 9-10 juni en helpt bij het ontwikkelen van verder onderzoek. Dit is de eerste editie van Mens in Residence, een initiatief om inspiratie op te doen in de Bibliotheek.
Kerngegevens van evenement Hoe ruikt de Bibliotheek?
24 mei 2022
Einddatum
3 juni 2022
09:00
Copyright: ODEUROPA_10 Researcher Caro Verbeek een pomander aan het ruiken ©CaroVerbeek

Doe mee aan een groepsgeurwandeling van een uur waar je wordt begeleid om te vertellen over de geuren die je waarneemt terwijl je door de bibliotheek loopt.

Als extra heb je ook nog de mogelijkheid om "je neus te trainen" tijdens een reuktraining van 30 minuten waarin je zes verschillende geuren ruikt.

Als je geen tijd hebt om te snuffelen en rond te lopen, plak dan gerust wat aantekeningen op de grote neus bij de ingang over eventuele zintuiglijke indrukken die je in de bibliotheek hebt of hebt gehad.

Odeuropa-project

Victoria-Anne Michel, promovendus bij Odeuropa. Het H2020-project "Odeuropa" haalt geurgerelateerde gegevens uit historische afbeeldingen en teksten om er verhalen omheen te creëren en een encyclopedie te creëren die beschikbaar is voor het publiek, evenals beste praktijken voor culturele en erfgoedplaatsen die bereid zijn om met geuren om te gaan.

Mens in Residence

Mens in Residence is een residentieplek in de Universiteitsbibliotheek waarbij onze gast zich tijdens het verblijf van ongeveer een maand laat inspireren door de collectie, het gebouw, de locaties, de mensen of andere elementen van de Bibliotheek. Gasten zijn kunstenaars, wetenschappers, studenten, buurtbewoners, mensen. Tijdens de residentie wordt toegewerkt naar een eindpresentatie. Deze presentatie kan een activiteit of evenement zijn maar ook een kunstwerk, artikel, column of andere uitingsvorm.