Ontdek de verborgen geheimen van eeuwenlang koken aan de hand van een rijk geïllustreerde tentoonstelling in de vorm van een groot (kook)boek dat vanaf 8 februari te bewonderen is op vier verschillende bibliotheeklocaties.
Kerngegevens van evenement Tentoonstelling: Back to the Foodure
Startdatum
8 februari 2022
Einddatum
31 maart 2022
Nietlispach, Erna, and Maria J. Krabbe. t. UBM: ED 01-5332.

Met bijzondere voorbeelden van recepten en afbeeldingen uit een ruime greep van kookboeken uit de collectie, wordt er in dit tentoonstellingsboek een kijkje gegeven in de ontwikkeling van voeding door de jaren heen.

Tentoongesteld zowel in de UB Singel als in het P.C.Hoofthuis, Roeterseiland (REC-H) en Science Park, geeft het grote boek verrassende feiten en wetenswaardigheden over de geschiedenis van voeding, zoals de aanwezigheid van snackbars in de winkelstraten van het antieke Rome en beroemde chef-koks die een revolutie in de keuken te weeg brachten, waaronder de koning onder de koks: Auguste Escoffier (1846-1935).

Ook actueel UvA onderzoek komt in de tentoonstelling terug met een bijdrage van studenten Future Planet Studies die de afgelopen maanden zijn uitgedaagd duurzame oplossingen te bedenken voor urgente voedselvraagstukken.

Met bijzondere voorbeelden van recepten en afbeeldingen uit een verschillende kookboeken uit de collectie, wordt er in dit tentoonstellingsboek een kijkje gegeven in de ontwikkeling van eten door de jaren heen.

Laat je inspireren om zelf eens in deze collectie kookboeken te duiken.

Bijzondere collecties bij het Allard Pierson

De Bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam bezit een groot aantal bijzondere collecties die worden beheerd en verder aangevuld door het Allard Pierson. Een van die collecties is de Geschiedenis van de Voeding, met onder andere een rijke verzameling (historische) kookboeken en werken over voedingsleer, etiquette, menukaarten en huishoudkunde.

Gedrukte en handgeschreven kookboeken uit alle tijdvakken vormen een zwaartepunt binnen de collecties van de Bibliotheek die grotendeels te raadplegen zijn in de Onderzoekzaal van het Allard Pierson. Een onmisbare bron voor iedereen die onderzoek doet naar de Culinaire geschiedenis van Nederland en daarbuiten.

In het kader deze van deze tentoonstelling  zijn er nog andere evenementen in de komende tijd:

- Proeverij:

Door Cirfood (cateraar voor zakelijke horeca en educatie) is een soepje te proeven van een bekend negentiende-eeuws gerecht uit de kookboekencollectie en een eigentijds veganistisch broodje te verkrijgen uit het hedendaagse assortiment in verschillende kantines op bibliotheeklocaties. Vanaf 11.00.

• UB Singel:  8 februari
  • Roeterseiland (REC-H): 14-18 februari