De Universiteit van Amsterdam (UvA) kent een eredoctoraat toe aan de Pools-Amerikaanse biochemicus en microbioloog Jan Potempa. Potempa ontvangt het eredoctoraat vanwege zijn grensverleggende onderzoek naar hoe orale bacteriën de bloed-hersenbarrière kunnen openbreken en van invloed zijn bij de ziekte van Alzheimer. Het eredoctoraat wordt online uitgereikt tijdens de Dies Natalis van de UvA op vrijdag 8 januari 2021.

De wetenschappelijke interesse van prof. dr. Jan Potempa gaat uit naar de pathogeniteit van infectieziekten. Met zijn diepgaande kennis van de orale biologie toonde Potempa aan dat de mond geen op zichzelf functionerend orgaan is, maar dat mondbacteriën (vooral gerelateerd aan parodontitis) en hun pathologische bestanddelen in de hersenen terecht kunnen komen en daar een rol spelen bij de ziekte van Alzheimer. ‘Het werk van Jan Potempa heeft een buitengewone bijdrage geleverd aan ons begrip van de moleculaire basis die de virulentie van orale pathogene mico-organismen definieert’, zegt erepromotor Bruno Loos. ‘Zijn onderzoek bevestigt dat een gezonde mond mogelijk ook cognitieve gezondheid in stand kan houden.'

Het onderzoek naar de mogelijke rol van pathogene orale bacteriën in het ontstaan en in de progressie van de ziekte van Alzheimer werd wereldnieuws in 2019. Potempa heeft  verschillende patenten op zijn onderzoeksbevindingen aangevraagd en hij initieerde vervolgens de ontwikkeling van medicijnen die de proteolytische enzymen van bacteriële herkomst remmen.

Karen Maex, rector magnificus van de UvA: ‘Jan Potempa is een uitmuntend onderzoeker. Zijn grensverleggend onderzoek leidt niet alleen tot nieuwe wetenschappelijke inzichten maar heeft ook een grote impact op het gebied van mondgezondheid. Ik ben dan ook ontzettend trots dat we hem namens de Universiteit van Amsterdam het eredoctoraat mogen toekennen tijdens onze Dies Natalis’.

Over Jan Potempa

Jan Potempa is sinds 2005 hoogleraar aan de Faculty of Biochemistry, Biophysics &Biotechnology van de Jagiellonian Universiteit (Krakau, Polen). Daarnaast is hij sinds 2009 hoogleraar aan de School of Dentistry van de University of Louisville (Kentucky, VS). In 1979 behaalde hij cum laude zijn master aan de Jagiellonian Universiteit, waar hij vervolgens ook promoveerde en zijn Habilitation voltooide. In 1998 kreeg hij de titel professor toegekend, bekrachtigd door de president van Polen.

Naast de toekenning van het eredoctoraat aan Jan Potempa, kent de UvA nog een eredoctoraat toe. Naast Jan Potempa ontvangt ook Shoshana Zuboff een eredoctoraat van de UvA

Erepromotor is prof. dr. Bruno Loos, hoogleraar Parodontologie aan de Faculteit der Tandheelkunde, Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).