Het College van Bestuur van de UvA heeft prof. dr. André Nollkaemper herbenoemd tot decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De tweede termijn van Nollkaemper gaat in per 1 mei 2021 en is – net als de eerste termijn – voor een periode van vijf jaar. De herbenoeming kwam tot stand in samenspraak met de Studentenraad en de Ondernemingsraad van de faculteit.
André Nollkaemper
André Nollkaemper (foto: Millette Raats)

‘We zijn heel blij dat André Nollkaemper zich nog eens vijf jaar wil inzetten voor de faculteit. Hij is erin geslaagd om met de faculteit inhoudelijk een nieuwe weg in te slaan en zowel onderwijs als onderzoek te vernieuwen en relevanter te maken voor de samenleving’, aldus rector magnificus Karen Maex. ‘Na een ingrijpende reorganisatie is de faculteit nu financieel weer gezond. De instroom en studieresultaten in de opleidingen zijn sterk verbeterd, en het onderwijs heeft een onderscheidend gezicht gekregen. Zo zet de faculteit nu heel sterk en met succes in op ervaringsonderwijs, onder andere in de Amsterdam Law Clinics en Amsterdam Law Practice. Onder André’s leiding kwam ook de Amsterdam Law Hub tot stand, een broedplaats waarin studenten en medewerkers van de UvA samen met maatschappelijke partners en ondernemers werken aan juridische dienstverlening en innovatie. Ook in het onderzoek van de faculteit wordt aanhoudend de verbinding gezocht met de maatschappij, onder andere door deelname in de Research Priority Areas Human(e) AI; Information, Communication and the Data Society; het Amsterdam Centre for European Studies; en Global Health.’

Over Nollkaemper

Prof. dr. P.A. Nollkaemper (1962) is sinds 1998 hoogleraar Internationaal publiekrecht aan de UvA. In 2016 werd hij benoemd tot decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Eerder was hij onder meer directeur van het door hem opgerichte Amsterdam Center for International Law (ACIL, dat uitgroeide tot ‘centre of excellence’ aan de UvA, en leidde hij de Afdeling Internationaal Recht. Van 2011 tot 2020 was tevens Nollkaemper extern volkenrechtelijk adviseur van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daarnaast was hij president van de European Society of International Law en is hij lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) en het Institut de Droit International (aan het begin van de 20e eeuw winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede).