Acht wetenschapsgebieden aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) staan in de wereldwijde top-100 op hun terrein in de Times Higher Education (THE) World University Rankings by Subject 2020-2021. Het gaat om Psychology, Social Sciences, Law, Arts and Humanities, Clinical and Health, Education, Computer Science en Business and Economics.

Eerder dit najaar werd al bekend dat de UvA in de overall ranking, de Times Higher Education World University Rankings 2020-2021, iets daalde van plaats 62 naar 66.

Klimmers en dalers

Psychology springt omhoog, van plaats 14 vorig jaar naar plaats 12 dit jaar. Ook Social Sciences stijgt twee plaatsen, van 23 naar 21. Law handhaaft plek 29. Arts and Humanities klimt maar liefst zeven plaatsen, van 37 naar 30. Clinical and Health daalt iets, van 58 naar 60. Education stijgt sterk, van 81 naar 72. Computer Science gaat een aantal plaatsen omhoog, van 78 naar 74. Business and Economics staat dit jaar op plek 80, vorig jaar was dat plek 76.

In totaal publiceert THE top-100-ranglijsten van elf wetenschapsgebieden. Naast de acht top 100-noteringen van de UvA staan de wetenschapsgebieden Life Sciences en Physical Sciences beide gerangschikt in de groep 101-125 (na plaats 100 rangschikt THE universiteiten niet meer individueel, maar per groep). Life Sciences aan de UvA maakt daarmee een grote sprong; het stond vorig jaar nog in de groep 151-175. Physical Sciences stond vorig jaar ook al in de groep 101-125. Op het elfde wetenschapsgebied dat THE onderscheidt, Engineering & Technology, heeft de UvA geen onderzoek en onderwijs.

In de rankings naar wetenschapsgebied tellen dezelfde indicatoren als in de overall ranglijst, maar is de weging aangepast aan het vakgebied.