Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
Wim Noorduin (photo: Lukas Helmbrecht)

In zijn onderzoek focust Noorduin op het dynamische samenspel tussen chemische reacties en kristallisatie om het ontstaan van complexe structuren in vaste toestand te beheersen.

Ook als bijzonder hoogleraar aan de UvA gaat Noorduin zich richten op onderzoek op het grensvlak tussen de scheikunde en de natuurkunde, in het bijzonder op de ontwikkeling van fundamenteel nieuwe principes voor chemisch gedreven assemblage en de organisatie van functionele moleculen op microscopische schaal. Hierbij brengt hij verschillende onderzoeksterreinen samen, zoals soft matter (zachte materie), macromoleculaire chemie en organische chemie. Het uiteindelijke doel is te komen tot nieuwe assemblagemechanismen voor functionele moleculen en materialen.

Noorduin gaat tevens onderwijs geven op het terrein van chemisch gedreven assemblage, met een nadruk op vaste-stofchemie en fysische chemie, binnen de bachelor- en masterprogramma’s Scheikunde.

Over Noorduin
Noorduin promoveerde in 2010 aan de Radboud Universiteit. Vervolgens was hij tot 2013 postdoctoraal onderzoeker aan Harvard University. Van 2014 tot 2015 was hij zowel onderzoeker bij Harvard als universitair docent aan de Radboud Universiteit. Sinds 2015 leidt Noorduin de groep Self-Organising Matter bij het NWO-instituut AMOLF op Amsterdam Science Park.

Het onderzoek van Noorduin is gepubliceerd in een groot aantal vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften en hij ontving verschillende prestigieuze onderzoekssubsidies, waaronder een Veni-, Vidi- en KLEIN-subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).