Prof. dr. Millie Taylor is per 1 november 2020 benoemd tot bijzonder hoogleraar Musical aan de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is ingesteld vanwege de VandenEnde Foundation, in samenwerking met het Amsterdams Universiteitsfonds. Taylor is de eerste hoogleraar in Nederland op het specifieke terrein van musical.
Millie Taylor (foto: Kirsten van Santen)

De instelling van de Joop van den Ende-leerstoel en de benoeming van Millie Taylor geven een grote impuls aan het interdisciplinair onderzoek aan de UvA naar de historische, hedendaagse en toekomstige ontwikkeling van musicals. Dit betekent niet alleen een belangrijke aanvulling op het onderwijs- en onderzoeksaanbod van de afdeling Kunst- en cultuurwetenschappen van de UvA, maar het is ook van belang om de wetenschappelijke studie naar musicals onder de aandacht te brengen van de Nederlandse kunst- en cultuursector. Ondanks de culturele betekenis van musicaltheater is die aandacht tot op heden gering geweest.

‘Ik ben er trots op dat professor Millie Taylor is benoemd tot bijzonder hoogleraar Musical. Met haar brede, internationale achtergrond kent ze zowel de theorie als de praktijk van de wereld van de musical goed, een veelbelovende combinatie. Wij hopen dat zij kan bijdragen aan het enthousiasmeren van een nieuwe generatie studenten voor het musicalvak, en aan het verbreden van het huidige aanbod met nieuwe verhalen en vormen’, aldus Joop van den Ende, voorzitter VandenEnde Foundation.

Millie Taylor begon haar loopbaan als freelance musicalregisseur en tourde bijna twintig jaar lang door het Verenigd Koninkrijk en Europa met verschillende musicals, waaronder West Side Story, Rocky Horror Show, Little Shop of Horrors en Sweeney Todd. Na haar overstap naar de academische wereld werd ze de eerste hoogleraar Musical Theatre in het Verenigd Koninkrijk. Haar onderzoeksinteresse gaat vooral uit naar de wisselwerking tussen muziek, geluid en toneel in het theater, met bijzondere aandacht voor de dramaturgie van muziektheater en de ontwikkeling van nieuwe stukken. ‘Ik kijk ernaar uit om de bestudering van de musical - zijn geschiedenis, zijn praktijken en zijn unieke dramaturgie - in Nederland op te kaart te zetten’ vertelt Taylor: ‘Ik hoop dat we op die manier als een katalysator nieuwe schrijvers, onderzoekers en performers – nu en in de toekomst – kunnen inspireren de musical in Nederland verder te ontwikkelen.’

Als hoogleraar aan de UvA gaat Taylor onderzoek doen naar de sociale en historische context van musicals, compositie, teksten, de materialiteit van uitvoeringspraktijken en hun institutionele en culturele voorwaarden. De focus ligt hierbij op Nederland in een internationale context. Ook zal zij bijdragen aan het bachelor- en masteronderwijs op het gebied van musical, en gaat zij masterstudenten en promovendi begeleiden bij hun scripties en proefschriften.

Over Millie Taylor

Taylor promoveerde in 2001 op een onderzoek naar theater en muziek aan Exeter University. Sinds 2009 is zij werkzaam aan de University of Winchester, eerst als docent en reader Podiumkunsten en sinds 2012 als hoogleraar Musical Theatre.

Taylor is (co-)auteur en samensteller van zes boeken – waaronder Theatre Music and Sound at the RSC: Macbeth to Matilda en Singing For Musicals: A Practical Guide – en twee bundels. Ook schreef ze een groot aantal artikelen, boekhoofdstukken en reviews. Ze was lid van de redactieraad van drie wetenschappelijke tijdschriften en is een terugkerende gast in het BBC Radio 4-programma Front Row. Taylor is oprichter en huidige voorzitter van het British Musical Theatre Research Institute (BMTRI).

Over de leerstoel

Vanwege de focus op musicals draagt de bijzondere leerstoel de naam van Joop van den Ende, die zich als cultureel ondernemer heeft ingezet om musicals in Nederland te ontwikkelen en op de kaart te zetten. De in 2001 opgerichte VandenEnde Foundation heeft tot doel om ondernemend talent in de cultuur kansen geven. De VandenEnde Foundation draagt bij aan het versterken en behouden van een divers en kwalitatief hoogstaand cultureel klimaat in Nederland, zodat jongere generaties kunnen opgroeien in een sfeer van belangstelling en respect voor kunst en cultuur.

De Stichting Amsterdams Universiteitsfonds stimuleert studenten en wetenschappers om hun academische dromen aan de Universiteit van Amsterdam te realiseren. Het Amsterdams Universiteitsfonds biedt ondersteuning bij projecten op het gebied van onderwijs, onderzoek en cultureel erfgoed die niet uit de beschikbare middelen gefinancierd kunnen worden.

De Joop van den Ende-leerstoel is onderdeel van de Afdeling Kunst- en cultuurwetenschappen van de UvA en is ingebed in de capacititeitsgroep Theaterwetenschap, waarbij er nauwe samenwerking is met de capaciteitsgroep Muziekwetenschap.