Andy Pimentel (foto: Kirsten van Santen)

Embedded systems zijn computersystemen die niet meteen als zodanig herkend worden. Ze zitten bijvoorbeeld in auto’s, vliegtuigen en robotica. Een uitdaging in het vakgebied is de snelgroeiende complexiteit van dergelijke systemen. Pimentel zal zich met zijn onderzoeksgroep richten op het ontwerp, programmeren en dynamisch beheren van multi-core en multi-processor embedded computersystemen. Centraal in zijn onderzoek staan het modelleren, analyseren en optimaliseren van de extra-functionele aspecten van deze systemen, zoals prestaties, energieverbruik, en betrouwbaarheid.

Pimentel werkt in zijn onderzoek veel samen met externe partijen, zoals bijvoorbeeld met ASML. Hij is op dit moment projectleider van vijf onderzoeksprojecten, gefinancierd door NWO en het EU Horizon 2020 programma. Een voorbeeld hiervan is het ADMORPH project, waarin hij leiding geeft aan een internationaal consortium om missie- en veiligheidskritische  systemen, die worden aangestuurd door computers, beter bestand te maken tegen defecten en cyberaanvallen. Het consortium, dat in februari van start ging, ontving een subsidie van 4,5 miljoen euro vanuit het Horizon 2020 programma van de Europese Unie.

Binnen het College of Informatics en de Graduate School of Informatics van de UvA geeft Pimentel onderwijs op het terrein van computersystemen, onder andere over computerorganisatie, parallelle systeemarchitecturen, en het programmeren en ontwerp van (embedded) computersystemen.

Over Pimentel

Pimentel is sinds 1998 werkzaam aan de UvA, sinds 2008 als universitair hoofddocent en groepsleider Parallel Computing Systems. Ook werkte hij als gastonderzoeker bij Philips Research. Daarnaast is hij lid van het management van het Instituut voor Informatica en was hij tot voor kort directeur van de Graduate School of Informatics. Eerder was hij directeur van het bachelorprogramma Informatica.

Pimentel studeerde Informatica aan de UvA en promoveerde – ook aan de UvA op een onderzoek op het terrein van High Performance Computing.

Buiten de UvA is Pimentel actief als lid van de wetenschappelijke adviesraad van de afdeling Informatica aan de Vrije Universiteit en is hij bestuurslid van ICT Research Platform Nederland (IPN). Hij is verder lid van de redactieraad van de wetenschappelijke tijdschriften Journal of Signal Processing Systems en Simulation Modelling Practice and Theory. Tevens is hij betrokken (geweest) bij de organisatie van min of meer alle prestigieuze conferenties binnen zijn vakgebied. Als oprichter en voorzitter van de SAMOS foundation draagt hij sinds 2001 ook bij aan de organisatie van de jaarlijkse internationale SAMOS-conferentie.