Digitaal rondlopen in het toekomstige interieur van LAB42! Dat kan op 12 november aanstaande tijdens de presentatie van het Definitieve Ontwerp. Projectleider Heleen Verlinde van FNWI licht alvast een klein tipje van de sluier op.
Interieur artist impression november 2019

Het overkoepelende thema in het ontwerp is tech & nature. Tech staat voor onze studies en instituten, en nature is gekozen omdat iedereen behoefte heeft aan groen en dit bijdraagt aan een gezonde en prettige werkomgeving.’

Circulair

‘Wat we zeker weten, is dat er royaal groen komt in de lounge, in de common rooms, dé plek voor ontmoeting, en ook als scheiding tussen de verschillende studieplekken. We kijken zelfs naar mogelijkheden om een echte boom of een groene wand in de centrale hal te plaatsen, en een grote videowall. Dat zou een mooie combinatie van tech en nature betekenen. Tech komt verder in ieder geval tot uitdrukking in akoestische plafondsystemen - van honderd procent recyclebaar materiaal - in de hal en bij de lounge. Aan die speciale plafonds kun je panelen ophangen voor presentaties of om onderzoeksresultaten te delen. En verder komen in de gangen vilten panelen, gemaakt van plastic flessen. Deze circulaire wanden zorgen voor een betere akoestiek én zijn ook geschikt voor de bevestiging van presentatiemateriaal’, licht Verlinde toe.

Praktische input

Ze vertelt dat met de diverse gebruikersgroepen per ruimte gekeken is naar wat nodig is. ‘Studievereniging VIA wilde bijvoorbeeld een grote bank, een grote tafel en grote ijskasten. De ontwerpers stelden een bank van stof voor, maar VIA wil er liever een van makkelijk afneembaar materiaal. Aan dergelijke praktische input hebben we veel gehad’, zegt Verlinde. ‘De Universiteitsbibliotheek, die over de kwaliteit van de studieplekken gaat, heeft ter toetsing van het definitieve ontwerp een enquête uitgezet bij studenten. Daarop zijn bijna 100 reacties gekomen. En wat blijkt? De studenten hebben een duidelijke voorkeur als het gaat om meubilair. Bij een bepaald type barkruk wensten ze een betere rugleuning. Die barkruk vervangen we daarom voor een ander, meer comfortabel model

Inspirerend

Aan het definitieve ontwerp gingen diverse workshops vooraf, georganiseerd door de Studio Groen+Schild, de interieurontwerpers. ‘Enthousiaste bijeenkomsten die veel waardevolle informatie opleverden. In totaal dachten een kleine honderd medewerkers en studenten mee over de sfeer die het nieuwe gebouw moet uitstralen.

Heleen Verlinde projectleider interieur LAB42
Heleen Verlinde projectmanager Interieur LAB42

’ Verlinde vindt het inspirerend om met alle verschillende groepen binnen de UvA en de architecten samen te werken. ‘Studenten en medewerkers waren redelijk unaniem in hun wensen voor het interieur: veel groene beplanting, natuurlijke materialen, subtiele kleuren en licht. Daarnaast gaat de aandacht vooral uit naar functionaliteit. Ik ga er vanuit dat er met alle input straks een gebouw staat waarin mensen prettig studeren en werken.’