De sterk toenemende digitale dreiging van buitenaf vraagt om maatregelen. Alleen al de afgelopen weken kreeg de Universiteit Maastricht te maken met een ransomware-aanval, hadden wij last van een stroom phishingmails en bleken er ernstige beveiligingsproblemen te zijn met Citrix (in gebruik door de HvA) en Windows 10. Deze voorbeelden laten zien hoe belangrijk het is om onze gegevens zeer goed te beveiligen. Veilig digitaal werken is een prioriteit voor de UvA. Er lopen daarom diverse projecten die ervoor zorgen dat onze bestanden en gegevens goed beveiligd zijn en blijven, zoals het Secure Self-project, de invoering van tweestapsverificatie en het verbeteren van de monitoring van ons netwerk.

Secure Self: beveiliging zelfbeheerde UvA-apparatuur met Intune

In 2019 zijn er meer dan 300 zelfbeheerde UvA-laptops en werktelefoons verdwenen waarvan onzeker is of ze beveiligd waren. Daarom gaan we deze apparaten voortaan met het programma Intune (Bedrijfsportal) versleutelen, van een wachtwoord voorzien en registreren om de gegevens die erop staan -en jouw privacy- nog beter te beveiligen. Dit heeft niet tot doel je bestaande vrijheden weg te nemen, maar onze digitale veiligheid te kunnen waarborgen. Om dat te kunnen doen is het noodzakelijk dat we je UvA-apparaat in geval van verlies, diefstal of infectie op afstand kunnen blokkeren of wissen.

Betere monitoring

Onze ICT-experts monitoren onze systemen actief om dreigingen op het gebied van digitale veiligheid in een vroeg stadium te detecteren en aan te pakken. Van elk beveiligingsincident binnen en buiten onze organisatie wordt geleerd en deze brengen beveiligingsmaatregelen voort om herhaling te voorkomen.

Snel en adequaat handelen

Bij een acute dreiging, zoals bij Universiteit Maastricht het geval was, is snel en adequaat handelen om (meer) schade te voorkomen een vereiste. Dit kan betekenen dat wij acuut maatregelen moeten nemen die overlast veroorzaken, zoals het tijdelijk afsluiten van de toegang tot een systeem, of waarvoor achteraf advies van de Functionaris Gegevensbescherming of medezeggenschap wordt gevraagd, terwijl dat in andere omstandigheden misschien vooraf was gebeurd.

We kunnen dit niet alleen

Naast de technologische maatregelen die we treffen blijven we de komende periode ook geregeld een beroep doen op jou. We kunnen de digitale dreigingen beter aan als jij alert en veilig werkt, zorgvuldig omgaat met je eigen gegevens en met die van je collega’s en gehoor geeft aan oproepen om bijvoorbeeld je apparatuur te beveiligen.

Frank Hendrickx
Directeur ICT Services