De Bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam en de Bibliotheek van de Universiteit van Californië, San Diego (UC San Diego) hebben een Memorandum van Overeenstemming (MOU) ondertekend. Deze overeenkomst markeert het begin van een nauwe samenwerking op het gebied van data, data collecties en onderzoeksdata, opslag en archivering voor onderwijs en onderzoek. De samenwerking biedt mogelijkheden tot uitwisseling van expertise tussen de beide bibliotheken.
UC San Diego Bibliotheek/ Bibliotheek UvA

“Deze samenwerkingsovereenkomst komt voort uit de verbindingen die zijn gelegd tussen de UvA Bibliotheek en de UC San Diego Bibliotheek op het gebied van informatica en datawetenschap,” zei Erik Mitchell, Audrey Geisel University Librarian van UC San Diego. “We zijn verheugd deze partnerschap te formaliseren, aangezien het aansluit bij onze visie om wereldwijde samenwerking te bevorderen en de impact van bibliotheken in het hoger onderwijs uit te breiden. Het is een belangrijke stap in onze voortdurende inspanningen om de grenzen van wat bibliotheken kunnen bereiken in een digitaal tijdperk te verleggen.”

De samenwerking biedt mogelijkheden op verschillende terreinen, waaronder:

1. Uitwisseling van expertise tussen de bibliotheken om een beter begrip en professionele groei te bevorderen;
  2. Verkenning van belangrijke gebieden in bibliotheken, waaronder databeheer, curatie, datapublicatie en ondersteuning van data-intensief onderzoek;
  3. Verkenning van de transformatie van bibliotheken in een digitaal tijdperk;
  4. Verkenning van mogelijke toekomstige samenwerkingsactiviteiten;
  5. Uitwisseling van onderzoekers, personeel en medewerkers.

De overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar en biedt ruimte voor verdere, meer specifieke afspraken over samenwerking, met aandacht voor intellectuele eigendom en financiering. Deze samenwerking benadrukt de toewijding van de UvA Bibliotheek om een leidende rol te spelen in de digitale transformatie van bibliotheken en bij te dragen aan wereldwijd onderzoek.

Fred Weerman, waarnemend directeur van de UvA Bibliotheek: “Door dit memorandum van overeenstemming te ondertekenen, bouwen we een brug tussen twee organisaties met hetzelfde doel. We vormen de bibliotheken van de toekomst door expertise en inzichten te delen. Deze samenwerking biedt ons de kans om te leren, te groeien en te transformeren in de digitale wereld. Samen creëren we een wereldwijd netwerk van kennis en innovatie.”

Beide universiteitsbibliotheken bereiden zich voor om de samenwerking in de komende maanden te lanceren, met plannen om personeel, onderzoekers en experts van beide instellingen te betrekken bij het verkennen van de initiatieven die in de overeenkomst zijn uiteengezet.

Over UC San Diego Bibliotheek

Gerangschikt onder de beste publieke academische bibliotheken van het land, speelt de UC San Diego Bibliotheek een cruciale rol in het bevorderen en ondersteunen van de missies van de universiteit op het gebied van onderzoek, onderwijs, patiëntenzorg en publieke dienstverlening. Het vermaarde onderzoek waar UC San Diego bekend om staat, begint bij de UC San Diego Bibliotheek, die de basis van kennis biedt die nodig is voor baanbrekende ontdekkingen op een breed scala aan disciplines, van gezondheidszorg en natuurwetenschappen tot openbaar beleid en de kunsten.

Over UvA/AUAS Bibliotheek

De UvA/AUAS Bibliotheek streeft naar een toekomst waarin informatie vrijelijk stroomt, en studenten en medewerkers van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam zich ontwikkelen en bijdragen aan de wereld van morgen. De Bibliotheek biedt toegang tot professioneel samengestelde collecties en miljoenen mondiale bronnen. De robuuste infrastructuur, inclusief repositories, gecombineerd met deskundig personeel, biedt stevige ondersteuning op gebieden zoals informatievaardigheden, open wetenschap, open onderwijs, beheer van onderzoeksdata, onderzoeksimpact, licenties en auteursrechten.