Naar verwachting is het vanaf eind oktober niet meer mogelijk om nog kosteloos open access-artikelen te publiceren bij Springer. Het maximum aantal afgekochte artikelen voor 2023 is dan bereikt. Let op dat je niet onbedoeld zelf de rekening ontvangt.

De overeenkomst tussen Springer en  de UNL namens de Nederlandse universiteiten, waaronder de Universiteit van Amsterdam, is van toepassing op maximaal 2.067 open access artikelen per jaar. Wanneer dit maximumaantal is bereikt, krijg jij als de ‘corresponding author’ (met de uitgever) zelf de rekening na het kiezen voor open access publiceren.

Hoe voorkom ik een hoge rekening?

Als het maximum nog niet is bereikt, kun je wel kosteloos open access publiceren bij Springer., Er staat dan expliciet in de workflow aangegeven:

‘Yes: I will publish my article with open access and my institution covers the charge’.

Als het maximum wel is bereikt, kun je wel open access publiceren maar niet kosteloos. Deze mededeling is dan niet meer zichtbaar. Open access publiceren is alleen tegen betaling mogelijk. Jij ontvangt dan zelf de rekening. Wil je dat niet? Kies dan voor de optie:

‘No, I want to publish my article traditionally without open access’.

Let op: alleen wanneer van tevoren met een afdeling of faculteit afspraken zijn gemaakt over betaling van het open access artikel, kunnen de kosten achteraf worden vergoed. Er is geen centraal fonds bij de universiteit voor open access waarop achteraf aanspraak gemaakt kan worden.

Een publicatie achteraf vrij toegankelijk maken

Wanneer je een artikel op de traditionele manier, zonder open access, hebt gepubliceerd bij Springer kun je dit achteraf toch nog vrij toegankelijk maken. Er zijn verschillende mogelijkheden om dit te doen. Lees voor meer informatie (onderdeel 5 en 6) op de Open acess-pagina van de Bibliotheek.

En volgend jaar?

Afhankelijk van het resultaat van de nieuwe onderhandelingsronde, kunnen Nederlandse corresponderende auteurs waarschijnlijk vanaf 1 januari 2024 weer gebruikmaken van kosteloos open access bij Springer.

Meer informatie en contact

Stuur een mail naar de Bibliotheek via openaccess@uva.nl.