Vooraf weten welke locatie het minst druk is of nagaan of er voldoende plaats is in je favoriete studiezaal? Het is nu mogelijk. De Bibliotheek heeft drukte-indicators ingevoerd, waarmee de bezetting van alle zalen met studieplekken live wordt weergegeven. Je vindt deze informatie per locatie bij de openingstijden.
Drukte-indicatie via de bibliotheekwebsite op je mobiel. Afbeelding: Daniel Korpai on Unsplash.

Het principe is hetzelfde als de drukte-indicatie die de NS gebruikt. Wat je ziet zijn groene (tot 50% bezetting), oranje (50-70%) of rode (>70%) poppetjes. Groen betekent tot 50% bezetting, oranje betekent 50-70% bezetting en rood betekent meer dan 70% bezetting. Het is een eenvoudige manier om erachter te komen hoe druk het is.

De Universiteit van Amsterdam is met dit systeem voorloper, vanwege de schaal van het systeem dat de studieplekken inzichtelijk maakt van de campussen op het Roeterseiland, het Universiteitskwartier en het Science Park. De Bibliotheek speelt hiermee in op de vraag van studenten mede door de afstemming met de Centrale Studentenraad (CSR).

Robin van Schijndel, Hoofd Campusdiensten van de Bibliotheek: 'Dit is natuurlijk het begin. Nu dit mogelijk is, kan de Bibliotheek het systeem in de nabije toekomst verder verfijnen en ook laten zien hoeveel computer- en samenwerkingswerkplekken er per locatie beschikbaar zijn. En een volgende stap kan zijn dat we de verwachte drukte gaan delen.'

Centrale Studentenraad (CSR)

CSR-lid Carlos van Eck: 'Het is lastig om studieplekken te vinden, zeker in tentamenweek. Door de groei van de Universiteit breidt dit probleem zich elk jaar verder uit. Daarom zijn we blij dat de Universiteit stappen neemt om dit te vergemakkelijken en dat de Bibliotheek ons heeft meegenomen in het proces. Het ruimtegebrek op de Universiteit blijft een thema, daarom roepen we het CvB op om dit als topprioriteit te blijven zien.'

Diversiteit aan studieplekken

De Bibliotheek wil zoveel mogelijk diversiteit aan plekken bieden, van grote studiezalen tot kleinere ruimtes, voor groepen of alleen. Het gaat om het invullen van de behoeften van de doelgroep op een specifiek moment: soms willen studenten in een muisstille ruimte geconcentreerd werken, op een ander moment willen ze samenwerken en hardop kunnen praten, hebben ze een online college of gaan ze zoomen met medestudenten.

Robin van Schijndel: 'Dankzij de drukte-indicators kunnen studenten een betere keuze maken op welk moment van de dag zij op een locatie gaan werken. Uiteraard is het in de middag vaak veel drukker, maar zeker niet altijd op alle locaties.'

Meer studieplekken

De Bibliotheek heeft het afgelopen jaar Video Call Booths gerealiseerd. Hierin kunnen studenten online lessen volgen of hybride meetings bijwonen. Maar ook twee monitorzalen waar ergonomisch verantwoord ‘lang’ gewerkt kan worden. In september opende de Bibliotheek nog 225 nieuwe studieplekken in LAB 42 op Science Park. Dit jaar wordt er gewerkt aan meer studieplekken op de Roeterseilandscampus in gebouw J/K.

Vragen?

Stel deze gerust aan ons.