VOLGEBOEKT/WACHTLIJST ChatGPT en andere AI-tools staan volop in de belangstelling. Curricula worden aangepast om "ChatGPT-proof" te zijn, en we worden overspoeld met nuttige AI-tools. Deze zijn niet alleen handig, maar roepen ook vragen op over ethiek en de gevolgen voor het leerproces van studenten. In deze workshop ga je aan de slag met verschillende AI-tools die gebruikt kunnen worden bij literatuuronderzoek, zoals ChatGPT, Elicit, Perplexity en Semantic Scholar. Je leert hoe jij en je studenten deze tools effectief kunnen inzetten, en er is ruimte voor discussie over de voordelen en risico's bij het gebruik ervan.
Kerngegevens van evenement Voorbij ChatGPT: AI-tools in literatuuronderzoek
31 januari 2024
11:00 -12:20
Potgieterzaal

Na afronding van deze workshop kun je:

• verschillende AI-tools toepassen bij het zoeken naar literatuur en onderzoeksmaterialen

• op een effectieve manier prompts formuleren om de juiste informatie te verkrijgen

• een weloverwogen afweging maken over het ethisch gebruik van AI-tools in het onderwijs

De workshop bestaat uit een demonstratie, een aantal praktische oefeningen en discussie over mogelijkheden en risico’s van AI-tools.

Workshopinstructeurs: Kim Dibbets en Harrie van der Meer

Deze workshop is onderdeel van de Library Academy. Docenten en onderwijsondersteuners kunnen van maandag 29 januari t/m woensdag 31 januari 2024 deelnemen aan workshops bij de Bibliotheken van de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, en de Vrije Universiteit Amsterdam.

Het is helaas niet meer mogelijk je voor de Library Academy 2024 aan te melden.

Universiteitsbibliotheek

Ruimte Potgieterzaal