Begonnen als nooddienst tijdens de coronapandemie, heeft de Bibliotheek besloten om scan-aanvragen als reguliere dienst aan te bieden. UvA-studenten en -medewerkers kunnen maximaal 50 pagina's uit de gedrukte collecties opvragen. Deze dienst wordt gratis aangeboden tot het einde van dit collegejaar. Aanvragen worden ingediend via het webformulier van de Bibliotheek en hebben alleen betrekking op de collecties uit het depot, dat in de catalogus te herkennen is als de locatie 'IWO-depot'.
Doorlooptijd is maximaal 5 werkdagen (Afbeelding: Monique Kooijmans).

De scandienst is in het leven geroepen om UvA-studenten en -medewerkers tijdens corona toch toegang te geven tot de collecties in de gesloten opstelling van de Bibliotheek. Deze service is goed ontvangen en daarom heeft de Bibliotheek besloten om digitale scans uit de collecties permanent aan te bieden.

Aan welke voorwaarden moet je scan-aanvraag voldoen?

Scan-aanvragen dien je via het contactformulier in, op de website van de Bibliotheek. Informatie over een boek of ander gedrukt materiaal moet volledig zijn, zodat bibliotheekmedewerkers precies weten wat er moet worden gescand. Deze informatie is per item terug te vinden in de bibliografische gegevens in de catalogus.

• Er kunnen alleen aanvragen worden gedaan voor het gedrukte (moderne) materiaal uit het IWO-Boekendepot.
  • Scan-aanvragen dien je in via het contactformulier van de Bibliotheek.
  • Er mag maximaal 25% van het totaal aantal pagina’s van een publicatie gescand worden, met een limiet van 50 pagina’s per aanvraag.
  • De digitale scans zijn voor eigen gebruik.
  • Scan-aanvragen zijn tot het einde van collegejaar 2021-2022 kosteloos.
  • De doorlooptijd is maximaal 5 werkdagen, maar de Bibliotheek streeft naar 1 werkdag.

Docenten

Docenten die een scan willen gebruiken in het onderwijs (bijvoorbeeld plaatsing op Canvas), mogen dat doen onder voorwaarden. In het stappenplan Hergebruik voor onderwijs staat uitgelegd waar je als docent rekening mee moet houden. Docenten die leeslijsten of readers in Canvas willen maken, kunnen gebruikmaken van de bibliotheekdienst Readers in Canvas.

Kijk op de webpagina over het Aanvragen van scans of Vraag het de Bibliotheek.