Van eeuwenoude atlassen tot moderne streetmaps. Kaarten hebben altijd een belangrijke rol gespeeld in de menselijke geschiedenis en zijn nog steeds onmisbaar in onze moderne wereld. De manier waarop we kaarten gebruiken en interpreteren is voortdurend aan verandering onderhevig en reflecteert hedendaagse ontwikkelingen en trends. De Bibliotheek volgt de nieuwe tentoonstelling Open kaart – van atlas tot streetmap in het Allard Pierson. Eens per maand zal er een thema uit deze tentoonstelling worden belicht. Deze keer: de opening.
Aankondiging tentoonstelling Open kaart in het Allard Pierson

Vanaf donderdag 2 maart opent de tentoonstelling Open kaart – van atlas tot streetmap. Hier worden kaarten uit maar liefst zeven eeuwen tentoongesteld, variërend van oude atlassen tot moderne streetmaps. Ontdek de diversiteit aan kaarten die Nederland te bieden heeft en leer meer over de koloniale verhoudingen en geografische ontwikkelingen die schuilgaan achter deze kaarten. Bovendien zijn er werken te zien van hedendaagse kunstenaars die zich hebben laten inspireren door het fenomeen kaarten en het ‘in kaart brengen’. Medewerkers en studenten van de UvA betalen een gereduceerd tarief.

Een van de grootste collecties wereldwijd

In de tentoonstelling zie je kaarten die behoren tot de cartografiecollectie van het Allard Pierson. Deze collectie, bestaande uit ongeveer 135.000 losse kaarten, 4.500 atlassen en een aantal globes, behoort tot de grootste in Nederland en tot de grotere in de wereld. Overigens is een groot deel van de cartografiecollectie in het Allard Pierson een bruikleen van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG), dat dit jaar 150 jaar bestaat.

Amsterdam, de kaartenhoofdstad

Open kaart start in Amsterdam met een unieke grote stadskaart uit 1625 vol kleine details. De meeste kaarten in de tentoonstelling zijn in Amsterdam gemaakt. Niet vreemd als je bedenkt dat Amsterdam in de zeventiende eeuw de belangrijkste producent van kaarten ter wereld was. Nergens anders werden zulke accurate en mooie kaarten gemaakt als in de Kalverstraat en aan het Damrak, waar onder meer Frederick de Wit en Willem en Joan Blaeu hun werkplaats hadden.

Koloniale verhoudingen

De tentoonstelling zoomt na Amsterdam uit naar Nederland, Europa en de wereld. Je zult ontdekken dat achter iedere kaart een verhaal schuilgaat. Oude en meer recente kaarten getuigen geografische ontwikkelingen, de omgang van Nederland met het water en veranderende grenzen, en van koloniale verhoudingen en de interpretaties daarvan. Open kaart heeft in bijzonder ook aandacht voor kaarten van Indonesië, Suriname en de Antillen.

Een blik in de toekomst

Open kaart is verspreid over meerdere zalen in het Allard Pierson. Per zaal is één van de getoonde kaarten uitgelicht, zodat je deze onder de loep kunt nemen. Naast een rijke geschiedenis aan kaarten werpt de tentoonstelling ook een blik in de toekomst. Hoe zal de cartografie zich verder ontwikkelen? In een aparte zaal is een presentatie gewijd aan de allernieuwste cartografische technieken in samenwerking met het Amsterdamse technologiebedrijf TomTom.

Mis deze bijzondere tentoonstelling niet en boek nu je bezoek aan het Allard Pierson! De tentoonstelling Open kaart – van atlas tot streetmap is te zien van 2 maart tot en met 20 augustus 2023.

Open kaart kwam tot stand dankzij de volgende partners, sponsors en fondsen: Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap, TomTom, Noordhoff, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Kramer/Lems, Jansonius Fonds, Amsterdams Universiteitsfonds, Hendrik Muller Fonds, Janivo Stichting, M.O.A.C. Gravin van Bylandt Stichting.