Online Study Space is meer dan de online variant van de studieplekken in de Bibliotheek: 'Het project heeft een belangrijke positieve werking voor veel studenten (…) met een toekomstperspectief als model voor nieuwe leermethoden', aldus het rapport van de OKBN-jury.

In het najaar van 2021 besloot Overleg Kunsthistorische Bibliotheken Nederland om het beste, meest innovatieve project of idee in coronatijd te waarderen met de OKBN-innovatieprijs.

Eind maart werd de winnaar bekendgemaakt. Volgens de jury biedt Online Study Space ook perspectieven voor andere instellingen: 'Vanwege de positieve ervaringen van deelnemende studenten van diverse studierichtingen en studieniveaus is het concept goed toepasbaar voor andere opleidingsinstellingen.'

Veelzijdig platform

Online Study Space is uitgegroeid tot een veelzijdig platform waarin studierichtingen en studentengroepen hun eigen kanalen hebben, studenten onder begeleiding van een studentenhost studiesessies volgen, workshops bijwonen, de digitale kantine bezoeken en aan activiteiten zoals de Study Challenge deelnemen, waar studenten worden uitgedaagd om met medestudenten gestructureerd aan hun studiedoelen te werken.

Sofie Rouw, projectleider programmering en conceptontwikkeling van de Bibliotheek: 'Het project is bijzonder omdat het experimenteel en innovatief is. Er zit veel energie in en veel gebruikers en betrokken partijen zijn enthousiast. Het is fijn om als team aan een project te werken waarbij je iets nieuws kunt creëren dat past in actuele ontwikkelingen en bijdraagt aan een positieve studie ervaring.'

Online Study Space
Video Online Study Space

Studenten

'Studenten geven aan dat ze meer gemotiveerd zijn als ze studeren in de Online Study Space. En onze hosts loodsen de studenten door de soms taaie studiedagen. Studenten die eenmaal gebruik maken van de Online Studie Space zien we vaker terugkomen, dat schept een band', aldus Iris Oosterloo, projectleider van Online Study Space.

Docenten

Door online spreekuren in te richten in de Online Study Space besparen docenten tijd en kunnen ze hun studenten als groep direct benaderen buiten de colleges: 'Geen mail, WhatsApp, Google Forms of aparte Zoomsessies opstarten voor vragen of kennisdeling, want dat kan allemaal in de MS Teams-omgeving van de Online Study Space.', vertelt Iris.

Het projectteam peilt regelmatig de mening van studenten en docenten over Online Study Space, en hun ervaringen zijn input voor de verdere ontwikkeling van het platform.

Meer informatie vind je op de webpagina over Online Study Space.

Wil je als docent, opleiding, of studentengroep een eigen kanaal? Neem contact op met Iris Oosterloo voor een samenwerking op maat.