Door de ingebruikname van een nieuw systeem, genaamd Data Monitor, en de koppeling met registratiesysteem Pure UvA, worden nu ook datasets die buiten de UvA-systemen zijn gepubliceerd automatisch geïmporteerd en geregistreerd. Data Monitor is een database met metadata van datasets uit een groot aantal wetenschappelijke repositories wereldwijd.

Indien een datasetrecord is gevonden, geïmporteerd én door de Bibliotheek is gevalideerd, wordt een dataset op verschillende plekken zichtbaar:

• In Pure.
  • In het UvA-medewerkersprofiel van de betreffende onderzoeker (publicatietab).
  • In UvA-DARE.

Meer informatie vind je op de ondersteuningspagina van de Bibliotheek.

Zichtbaarheid van onderzoek

Het belang van registratie en het zichtbaar maken van datasets neemt toe, zowel op landelijk niveau als op universitair niveau. Bij de UvA is dit opgenomen in het beleidsplan. Registratie van onderzoeksoutput binnen de UvA wordt gedaan in het systeem Pure. Daarnaast kunnen UvA-onderzoekers gebruikmaken van UvA/HvA Figshare voor het publiceren van onderzoeksoutput, zoals datasets. Deze systemen zijn aan elkaar gekoppeld en worden beide beheerd en onderhouden door de Bibliotheek. Data Monitor is een nieuwe toevoeging voor de verbetering van registratie en zichtbaarheid van onderzoeksoutput (datasets). Het aantal registraties van datasets van UvA-onderzoekers is hierdoor met minstens een factor tien toegenomen.

Vragen?

Stel je vragen per mail naar pure@uva.nl of neem contact op met jouw facultaire Pure-beheerder.