Dhr. dr. B. Berkhout (1958) is per 1 september 2002 benoemd tot hoogleraar Humane retrovirologie aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Deze leerstoel werd hiervoor bezet door prof. dr. Jaap Goudsmit.

Ben Berkhout studeerde in 1981 cum laude af in Scheikunde aan de Universteit Leiden (UL). Hij werd vervolgens wetenschappelijk medewerker op de Afdeling Biochemie van de UL. In 1986 promoveerde hij in Leiden op het proefschrift 'Translational control mechanisms in RNA bacteriophage MS2'.
Daarna werd hij 'research fellow' aan achtereenvolgens de Harvard Medical School in Boston, Massachusetts en de National Institute of Allergy and Infectious Diseases in Bethesda, Maryland, USA. In 1991 volgde een aanstelling als universitair docent Virologie in het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC/UvA), in 1994 gevolgd door een aanstelling als universitair hoofddocent bij de afdeling Humane retrovirologie.
De onderzoeksgroep van Berkhout ontving tweemaal de AIDS Research Amsterdam award: in 1997 voor een bijdrage aan de 'EMBO Journal', in 1999 voor een bijdrage aan de 'Journal of Virology'.

Berkhout bestudeert het HIV-1 virus en aids, waarbij de ontwikkeling van een vaccin en een nieuwe antivirale therapie centraal staan.