Voor je begint: gebruik een incognitovenster
Soms ben je nog ingelogd met een ander account (bijvoorbeeld van een andere organisatie). Om fouten te voorkomen, raden we aan om de installatie uit te voeren in een incognitovenster. Een incognitovenster is een privébrowservenster waarin je surfgedrag niet wordt opgeslagen.
Zo open je een incognito venster:
- In Chrome: klik op de drie puntjes rechtsboven > Nieuw incognitovenster
- In Edge: klik op de drie puntjes rechtsboven > Nieuw InPrivate-venster
- In Safari (Mac): klik op Archief > Nieuw privévenster
Instellen van tweestapsverificatie
- Download de Microsoft Authenticator-app op je telefoon via de Google Play Store (Android) of App Store (iOS). Sta toe dat de app toegang krijgt tot je camera en meldingen mag sturen.
- Open het incognitovenster en ga naar: https://aka.ms/mfasetup.
- Log in met je UvA-mailadres.
- Klik op 'Beveiligingsgegevens toevoegen' en kies 'Authenticator-app'.
- Er verschijnt een QR-code.
- Open de Microsoft Authenticator-app op je telefoon.
- Klik op het plusje of ‘Account toevoegen’.
- Kies ‘Werk- of schoolaccount’.
- Scan de QR-code met je telefoon.
- Na het scannen vraagt Microsoft om een verificatie. Je ontvangt een melding op je telefoon. Bevestig deze.
- Je account is nu succesvol gekoppeld.
Veelvoorkomende problemen & oplossingen
- Krijg je een foutmelding bij het inloggen?
Dit gebeurt vaak als je al met een ander Microsoft-account bent ingelogd. Sluit je browser en gebruik een incognitovenster (zie uitleg hierboven).
- Zie je geen QR-code of werkt de app niet?
Probeer de pagina opnieuw te laden en zorg dat je Microsoft Authenticator-app up-to-date is.
- Krijg je geen pushbericht op je telefoon om de login te bevestigen? Of krijg je alleen meldingen als de app al geopend is?
Controleer de app-instellingen op je telefoon. Zorg ervoor dat meldingen zijn toegestaan.
- Werkt je tweestapsverificatie nog steeds niet correct?
Ga naar https://id.medewerker.uva.nl, kies voor 'Ik wil mijn tweestapsverificatie herstellen', login en kies voor 'Tweestapsverificatie resetten voor Microsoft 365'.
- Lukt het nog steeds niet om tweestapsverificatie in te stellen en wil je Microsoft 365-apps toch gebruiken?
Vraag dan om een tijdelijke ontheffing. Deze is 4 dagen geldig. Ga naar https://id.medewerker.uva.nl, kies voor 'Ik wil mijn tweestapsverificatie herstellen' en kies voor 'Tijdelijke ontheffing aanvragen voor tweestapsverificatie voor Microsoft 365'.
Nieuwe telefoon
- Vergeet je niet opnieuw te registreren. Klik op 'Ik wil mijn Tweestapsverificatie (MFA) instellen'. Log in met je UvAnetID en kies voor: 'tweestapsverificatie resetten voor Microsoft 365'.