27 januari 2025
Hoe kunnen open leermaterialen (OERs) bijdragen aan toegankelijk en flexibel onderwijs? In deze sessie bespraken Linde Voorend en Kees van Gestel de voordelen van (her)gebruik van leermaterialen en hoe dit kan bijdragen aan betaalbaar en actueel onderwijs.
Ook werd stilgestaan bij de culturele verschuiving die nodig is om onderwijsinspanningen beter te waarderen.
In deze workshop, gegeven door Harrie van der Meer (UvA/HvA) en Kim Dibbets (VU), stond de kritische benadering van studenten centraal.
In plaats van informatie te verwijderen, moeten studenten leren kritisch te denken en open debat aan te gaan over wat waarheid is.
Tijdens de lunchpauze kregen deelnemers een presentatie over de nieuwe Universiteitsbibliotheek van de UvA.
Stefano Giani (UvA) en Michèle Meijer (VU) bespraken hoe biases in bekende zoekmachines en databases kunnen leiden tot een eenzijdige selectie van publicaties. Deelnemers leerden strategieën en alternatieve platforms kennen om een inclusiever zoekproces te bevorderen.
Hoe integreer je podcasts effectief in je onderwijs? Een inspirerende sessie, begeleid door Erik Boon en Joost Canters, waarin de mogelijkheden werden verkend.
Anouk Nuijten (VU) liet deelnemers ervaren hoe gedetailleerde observatie en multi-sensorische interactie met objecten kennisoverdracht kunnen verbeteren.
Stephan Eltink (VU Teaching and Learning Centre) gaf een overzicht van de nieuwste AI-tools voor het maken van professionele content voor colleges.
Frans Westgeest (HvA) en Harrie van der Meer (UvA/HvA) lieten zien dat er veel meer mogelijk is dan chatbots zoals ChatGPT en Copilot. Tools als Elicit, Semantic Scholar, Litmaps en SciSpace bieden ondersteuning bij het vinden, analyseren en visualiseren van wetenschappelijke informatie. De sessie benadrukte het belang van kritisch omgaan met AI-output.
Jacqui Edwards en Ivar Kolvoort (UvA Teaching en Learning Centre) gaven praktische handvatten voor het AI-proof maken van toetsen. Slimme strategieën helpen bij het ontwerpen van opdrachten en tentamens die toekomstbestendig zijn in een tijdperk van AI.
Tijdens de lunch konden deelnemers een indruk krijgen van de manier waarop Virtual Reality wordt ingezet in het gezondheidsonderwijs in het HvA Smart Health & Vitality Lab bij de Bibliotheek.
Sylvia Moes (VU) en Harrie van der Meer introduceerden het AI Inspiration Wheel, een hulpmiddel voor het ontwikkelen van inspirerende en op maat gemaakte leermaterialen. Deelnemers leerden hoe ze het wiel kunnen gebruiken om samen met collega's leermaterialen verder te ontwikkelen en onderbelichte thema's aan te pakken.
Met een gevarieerd aanbod aan inspirerende sessies en enthousiaste deelnemers was de Library Academy 2025 een groot succes. We kijken uit naar de volgende editie!