Een deel van het UvA-gebouw J/K op Roeterseilandcampus heeft een ware metamorfose ondergaan. Hier zijn in de afgelopen maanden 27 projectruimtes ingericht die studenten in staat stellen om samen te werken. In dit project heeft de Bibliotheek UvA het voortouw genomen in samenwerking met studenten. De inrichting van de ruimtes zijn tot stand gekomen met gebruik van circulaire materialen.

Maar liefst 27 projectkamers worden er binnenkort opgeleverd in het gebouw J/K; op de eerste verdieping, de begane grond en ook de kelder volgt binnenkort.  Elke ruimte heeft een eigen uitstraling en verschilt van grootte. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze geheel gerestyled zijn met gerecyclede materialen.

Projectruimtes in de Bibliotheek

Projectruimtes en ook studieruimtes zijn te vinden in diverse locaties van de Bibliotheek. Maar aan projectruimtes blijkt een flink tekort te zijn. De onderwijslocatie gebouw JK werd deels beschikbaar gesteld om hier nieuwe projectruimtes te realiseren, zonder dat de constructie van het pand gewijzigd mocht worden.

Tapijt met weeffouten

‘Alles in de ruimtes is circulair ingericht: van het tapijt, tot het behang en meubilair’, vertelt Marloes van Wagtendonk Projectmanager Innovative Learning Spaces bij Campusdiensten Universiteitsbibliotheek. Zo is een partij tapijt met weeffouten versneden tot een kleurrijk mozaïek aan vloerbedekking, krijgen schoongemaakt meubilair en computerschermen van andere UvA-locaties een tweede leven, en zorgen spiegels afkomstig van een voormalige expositie van het Teylersmuseum voor een optisch grotere ruimte. Voor afgeschreven boeken uit de collectie Geesteswetenschappen werd kunstenaar Tariq Heijboer gevraagd om die een nieuw leven te geven als behang.

Schetsen van de projectruimtes vanuit de verkenningsfase

Ook studenten werden bij dit project betrokken. De onderzoeksvraag die de Bibliotheek heeft neergelegd bij de studenten van het vak Placemaking was: wat is er nodig om de ruimtes aan te laten sluiten bij wensen en behoeften van de student? Placemaking-studenten hebben dit verder onderzocht en op basis daarvan adviezen gegeven.

De ruimtes worden medio oktober opgeleverd en vanaf die datum kunnen studenten deze ruimtes reserveren.

Meer informatie:
Studieplekken - UBA - Universiteit van Amsterdam (uva.nl)