Verborgen onder de bruisende straten van Amsterdam ligt een wereld van geschiedenis en geheimen. Zo ook onder onze bibliotheeklocatie Universiteitsbibliotheek (UB) Singel. Tijdens de Open Monumentendag op zaterdag 14 en zondag 15 september 2024 stelt de Bibliotheek de deuren open naar de schuilkelder onder het gebouw aan het Singel.

Op zaterdag 14 september verzorgt kunstenaar Kees van Leeuwen een aantal rondleidingen. Hij onderzoekt in zijn kunst de menselijke interactie binnen architecturale ruimtes. Tijdens de rondleiding deelt hij zijn visie op de schuilkelder, een plek gebouwd ter bescherming tegen nucleaire dreiging tijdens de Koude Oorlog. Van Leeuwen beschrijft de paradoxale rust die deze schuilplaatsen nu uitstralen, in contrast met hun oorspronkelijke functie in tijden van angst en onzekerheid. Zijn filosofie over isolement en dreiging biedt een unieke kijk op hoe fysieke ruimtes menselijke emoties beïnvloeden.

Mis deze kans niet om door de ogen van een kunstenaar te kijken naar een stukje verborgen geschiedenis van Amsterdam. Kijk voor meer informatie op de website van de Open Monumentendag. De overige rondleidingen worden verzorgd door vrijwilligers.

Monumenten
De UB Singel heeft twee atoomschuilkelders, respectievelijk voor 220 personeelsleden en 190 toevallige passanten. De eerste zit onder de vloer van de ingangshal en beslaat zo’n zestig vierkante meter. De andere, waarvan de ingang bovengronds is, doet nu dienst als fietsenkelder en is niet te bezoeken.

Eerder dit jaar, in het kader van respectievelijk de herdenking en viering op 4 en 5 mei, was de schuilkelder onder de UB Singel ook al te bezoeken. Het is maar de vraag hoe lang dit nog mogelijk is. In september 2025 verhuist de Bibliotheek namelijk van het Singel naar het Universiteitskwartier. Het nieuwe gebouw combineert de renovatie van het voormalige Binnengasthuisziekenhuis met nieuwbouw. Het wordt een moderne, inspirerende ontmoetingsplek die de academische gemeenschap zich thuis zal laten voelen. Ook dit gebouw behoort overigens tot een van de vele prachtige monumenten in Amsterdam.

Bezoekersinformatie staat in de agenda

Over Open Monumentendag Amsterdam
Open Monumentendag is een landelijk evenement waarbij veel monumenten in heel Nederland worden opengesteld. In Amsterdam, inclusief Weesp, zijn 50 locaties te bezoeken tijdens het weekend van 14 en 15 september 2024. Meer informatie over Open Monumentendag Amsterdam is te vinden op amsterdam.nl/openmonumentendag.