Het jaarverslag annex magazine over 2023 is deze week gepubliceerd en biedt een overzicht van de activiteiten en dienstverlening van de Bibliotheek UvA/HvA. Het magazine blikt terug en kijkt vooruit. Hiertoe is het magazine in twee delen gesplitst: aan de voorzijde staat het jaarverslag 2023, aan de achterzijde is een beknopte versie van het beleidsplan ‘In dialoog’ opgenomen wat loopt van 2023 tot en met 2026.

In de afgelopen jaren heeft de Bibliotheek zich als een centrale entiteit ontwikkeld. De uitdagingen van de snel veranderende wereld van digitalisering, open science en dataficatie van het informatielandschap vereisen nu een hernieuwde verbinding tussen de dienstverlening van de Bibliotheek en de behoeften van medewerkers en studenten in de faculteiten.

Essentiële pijlers

De Bibliotheek wil dichter bij het primaire proces staan. Het beleidsplan beschrijft hoe de Bibliotheek de positie als 'knowledge hub' en academische dienstverlener wil versterken. Met daarbij een focus op drie essentiële pijlers: Onderzoek, Onderwijs en Maatschappelijke waarde.

Het jaarverslag beschrijft ondermeer hoe de Bibliotheek  voortdurend het ruimtegebruik en het gebruik van studieplekken optimaliseert in de aanloop naar het nieuwe UB-gebouw in het Universiteitskwartier. De verhalen in dit magazine weerspiegelen de inzet om een inspirerende en gastvrije studie-, onderzoeks- en ontmoetingsplek voor onderzoekers, docenten en studenten te zijn. Offline en online. Nu en in de toekomst.

Nieuwsgierig geworden?