Terugblik
5 februari 2024
Ontwikkelingen in bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (AI), datawetenschap en desinformatie hebben het hoger onderwijs ingrijpend getransformeerd en bieden enorme kansen en uitdagingen. Tijdens de Library Academy konden docenten en onderwijsondersteuners van de HvA, UvA en VU kennismaken met innovatieve onderwijstools en future-proof informatievaardigheden die de Bibliotheken van de Amsterdamse hoger onderwijsinstellingen te bieden hebben.
Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een goede podcast? Wat is bijvoorbeeld het belang van goede audio? Welk type microfoon is gewenst, wat is de ideale afstand tot die microfoon en hoe voorkomen we ruis? Dit en meer leidde tot een leerzame én levendige workshop Aan de slag met podcasts in je onderwijs.
Hoe kunnen leerervaringen met Object Based Teaching en Learning verrijkt worden? In de workshop Object Based Teaching and Learning: voel en ruik de toekomst van lesgeven werd informatie gedeeld en geëxperimenteerd met de vele toepassingen van OBTL.
Door gedetailleerde observatie en multi-zintuigelijke interactie kunnen objecten toegang geven tot nieuwe werelden en diepgaande kennis en inzichten.Anouk Nuijten, workshopinstructeur Object Based Teaching and Learning: voel en ruik de toekomst van lesgeven
Een andere en nieuwe kijk op hoe je mensen en studenten kunt betrekken.Deelnemer Library Academy workshop Object Based Teaching and Learning: voel en ruik de toekomst van lesgeven
Na een heerlijke lunch werden deelnemers rondgeleid door de ART Science Gallery aan de Vrije Universiteit.
In de workshop 3D printen, de basis: ervaar de kracht van maakonderwijs werd verkend hoe 3D printen kan bijdragen aan leerdoelen en een rijkere leerbeleving door studenten.
Laat studenten zelf experimenteren, in plaats van gelijk alle informatie op een dienblaadje aan te reiken. 3D printen is een hele effectieve manier om op een experimenterende manier te leren.Linde Voorend, workshopinstructeur 3D printen, de basis: ervaar de kracht van maakonderwijs
Super leerzaam, laagdrempelig, diepgaand.Deelnemer Library Academy workshop 3D printen, de basis: ervaar de kracht van maakonderwijs
Open leermiddelen maken deel uit van zowel de nationale- als instellingsagenda’s. Maar wat heb als docent aan het delen en hergebruik van die leermiddelen? Een discussie over nut en noodzaak vormde het startschot van deze workshop. Daarna gingen deelnemers zelf aan de slag met het vinden van open leermiddelen en kwam het zelf delen aan bod. Vanaf dit jaar kunnen de HvA en UvA leermidellen delen via het landelijke zoekportaal Edusources.
Er zijn fantastische mogelijkheden voor het creëren van een cultuur waarin er uitwisseling is in het maken, vinden en hergebruiken van leermaterialen. Ik hoop dat docenten deze voordelen gaan benutten.Linde Voorend, workshopinstructeur Ontdek en deel: open leermiddelen in onderwijs
Ik vond de workshop erg leuk. Vooral het gedeelte over hoe je materialen kan delen was interessant.Deelnemer Library Academy workshop Ontdek en deel: open leermiddelen in onderwijs
Hoe zorg je voor een optimale mix van gesloten en open leermaterialen, zorgvuldig afgestemd op zowel lagere als hogere orde leerdoelen? Dit was de kern van deze workshop met een paar mooie praktijkvoorbeelden, bijvoorbeeld het initiatief “Pleitvrij” waarin VR is ingezet voor het simuleren van een rechtszitting. In het tweede deel gingen de deelnemers zelf aan de slag met de tool “kies wijzer je leermateriaal’ als handvat.
Goed opgebouwd, veel (bruikbare) informatie. Interactief gemaakt.Deelnemer Library Academy workshop Leren combineren: creëer de optimale mix van lesmaterialen
Het ‘Library SMART Health en Vitality Lab’ is een nieuw innovatielab van de Faculteit Gezondheid, het Centre of Expertise Applied Artificial Intelligence en de Bibliotheek HvA. Hoogtepunt was een dansje van de robot op het nummer ‘Get lucky’.
Kritisch leren denken is een essentieel onderdeel van het beoordelen van nieuws en informatie. Het is belangrijk om studenten criteria mee te geven die daarbij helpen.
Voorafgaand aan beoordelen, argumenteren en analyseren zouden we moeten nadenken over onderliggende begrippen als waarheid en ons bewust moeten zijn van onze biases.Harrie van der Meer, workshopinstructeur Desinformatie: de student als kritische professional
Bij deze workshop werd ik het meest geprikkeld om na te denken buiten wat ik had verwacht.Deelnemer Library Academy workshop Desinformatie: de student als kritische professional
Deelnemers maakten kennis met een nieuwe tool “IGuideME” waarmee gepersonaliseerde feedback mogelijk is, ook in grootschalig onderwijs.
Ik kreeg er goede ideeën van en zag ook een veelbelovende tool. Helder uitgelegd.Deelnemer Library Academy workshop De Toekomst van feedback in onderwijs: ontdek iGuideMe
In de workshop Voorbij ChatGPT: AI tools in literatuuronderzoek werd geëxperimenteerd met verschillende AI-tools. Niet alleen ChatGPT en Google Bard, maar ook bijvoorbeeld Elicit, Perplexity en Semantic Scholar. Daarbij kwam ook prompting (het formuleren van vragen) aan bod en het beoordelen van content. In het laatste deel was er een levendige en interessante discussie over de ethische kanten van het gebruik van AI tools.
Gaan we ermee akkoord dat GenAI bronnen zoekt bij gegeneerde content, of zijn de bronnen zelf nog leidend?Harrie van der Meer, workshopinstructeur Voorbij ChatGPT: AI tools in literatuuronderzoek
Tijdens de lunch werd de tool Transkribus gedemonstreerd. Deze tool helpt je met tekstherkenning, beeldanalyse en structuurherkenning van historische documenten.
De invloed van GenAI op didactiek is groot. In deze workshop werd ingezoomd op GenAI in constructive alignment: leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing/feedback. Vooral bij de laatste categorie is er impact op korte termijn. Docenten namen hun eigen opdrachten en toetsvragen onder de loep.
Speel ermee, probeer dingen uit. Zo leer je tools als ChatGPT het beste kennen.Ivar Kolvort, workshopinstructeur Slim onderwijs: de kracht van AI in didactiek
De workshop over tekstanalyse met Voyant Tools bood deelnemers zonder programmeerkennis een introductie tot digitale analyse van teksten. Door met een eigen onderwerp aan de slag te gaan, raakten de deelnemers vertrouwd met de mogelijkheden van tekstanalyse en de tool Voyant in het bijzonder. Het ging daarbij om het ontdekken van verbanden en trends, om op deze manier meer waarde uit teksten te kunnen halen.
Voyant geeft handige tools voor tekstanalyse en visualisatie, die toepasbaar zijn zonder programmeerkennisAlice Doek, workshopinstructeur Van data tot inzicht: duik dieper in tekstanalyse met Voyant
Het team van de Library Academy (Bibliotheken HvA, UvA en VU) bedankt iedereen die de workshops heeft bijgewoond, de workshopinstructeurs en alle anderen die hebben geholpen om van de dagen een succes te maken. We hopen dat iedereen naar huis is gegaan met frisse perspectieven, nieuwe inzichten en waardevolle contacten die het onderwijs aan de VU, HvA en UvA innoveren en verrijken. We hopen je terug te zien bij de Library Academy 2025!