Het Data Science Centre, onderdeel van de Universiteitsbibliotheek, blikt terug op het vorige jaar en belicht de prestaties en successen van 2021. In het eerste jaar van de DSC is grote vooruitgang geboekt bij het opbouwen van een UvA Data Science community.
data science day 2021
Monique Kooijmans, Data Science Day 2021

Het Data Science Centre (DSC), dat in 2021 is opgericht, is een coördinerende hub en facilitator voor datagedreven onderzoek binnen de Universiteit van Amsterdam. De missie van de DSC is om het onderzoek van de universiteit te verbeteren door het ontwikkelen, delen en promoten van interdisciplinaire datawetenschap. Met meer dan 25 leden versterkt het DSC de expertise op het gebied van datagedreven onderzoek aan alle faculteiten en stimuleert het innovatie, verspreiding en kruisbestuiving van datawetenschap aan de hele universiteit.

In 2021 is het 'Accelerate Programme' gelanceerd, waarmee 6 datawetenschappers aan 6 faculteiten konden worden aangesteld. Het DSC 'PhD Innovation Programme' heeft financiering verstrekt aan 7 promovendi die aan 7 faculteiten binnen de UvA interdisciplinair datagedreven onderzoek doen. De eerste jaarlijkse Data Science Day en verschillende workshops werden georganiseerd. Daarnaast werd een internationale adviesraad opgericht, bestaande uit vijf wereldwijd toonaangevende onderzoekers binnen de datawetenschap.