Ben jij onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam binnen een vakgebied of discipline waarbij datawetenschap, software- en programmeer skills van belang zijn? Wil jij je kennis en expertise uitbreiden en overdragen aan anderen? De Universiteitsbibliotheek stelt vijf trainingsplaatsen beschikbaar voor Carpentry instructeurs.
workshop data science day 2021
Monique Kooijmans, Data Science Day 2021

De Bibliotheek is op zoek naar onderzoekers die gecertificeerd Carpentry instructeur willen worden. Je volgt hiervoor een training van enkele dagen zodat je zelf workshops kan geven. Als instructeur zet je je minimaal drie dagen per jaar in om je kennis over te dragen aan anderen. De eerstvolgende tweedaagse trainingen vinden plaats in juli en september.

Wie zoeken wij?

Je bent onderzoeker of medewerker aan de UvA en het lijkt je leuk aan andere onderzoekers workshops te geven over programmeren of data science skills. Je bent bereid je hiervoor minimaal drie dagen per jaar in te zetten. Je hebt enige ervaring of affiniteit met shell, git, SQL, Python, R, OpenRefine of spreadsheetsoftware. Je hoeft zeker geen expert te zijn! De Carpentry gemeenschap moedigt ook beginners aan die hun kennis willen uitbreiden. Je leert namelijk ontzettend veel door je kennis meteen over te dragen. Wel is het een pre als je al eens een Carpentry workshop hebt gevolgd. Ook zou je je kunnen aanmelden als helper om deelnemers en de instructeur tijdens een Carpentry workshop te ondersteunen. Zo weet je meteen of het iets voor je is.

Wat krijg je ervoor terug?

• Je vergroot je technische en digitale kennis en verstevigt deze door les te geven.
  • Je doet onderwijservaring op en krijgt evidence-based tools aangereikt die je in je onderwijs kunt toepassen.
  • Je doet vaardigheden op die in alle disciplines en vakgebieden waardevol zijn.
  • Je bouwt aan je professionele reputatie en breidt je netwerk uit.

Bekijk een overzicht van de voordelen op de website van The Carpentries.

Marc Galland