Na een renovatie van drie jaar is de Artis Bibliotheek van het Allard Pierson vanaf maandag 27 juni 2022 weer geopend. De bibliotheek is vernieuwd, de fundering van het gebouw is hersteld en het geheel is grondig in de verf gezet. Aan de hand van de wereldberoemde collectie natuurlijke historie zullen er activiteiten plaatsvinden op het gebied van onderzoek, onderwijs en de kennis die daaruit voortkomt. De Artis Bibliotheek is op afspraak te bezoeken.
De Artis Bibliotheek van binnen

Aquarellen en boeken van Maria Sibylla Merian (1647-1717), bijzondere impressies van een eerste menagerie van Amsterdam (rond 1700) en brieven van Charles Darwin (1809-1882) aan Hugo de Vries (1848-1935); het zijn een paar voorbeelden van de vele kostbare schatten die opgenomen zijn in de collectie van deze bibliotheeklocatie en die het Allard Pierson, onderdeel van de Bibliotheek UvA, al jaren beheert, ontsluit en presenteert.

Geschiedenis van de natuurlijke historie

Het voormalige boekenbezit van het in 1838 opgerichte Amsterdamse genootschap Natura Artis Magistra, beter bekend als ARTIS, vormt het hart van de collectie natuurlijke historie van het Allard Pierson die meer dan 100.000 items omvat van de 16e tot en met de 20e eeuw. In de bibliotheek bevinden zich oude en zeldzame gedrukte werken, handschriften, aquarellen, tekeningen en prenten die de hele geschiedenis van de natuurlijke historie beslaan. De bibliotheekcollectie is in 1939 overgedragen aan de Universiteit van Amsterdam maar bleef gehuisvest in het in 1868 voor dit doel geopende gebouw aan de Plantage Middenlaan 45 te Amsterdam.

Kerndoelen

Het Allard Pierson archiveert, beheert en deelt de erfgoedcollecties van de Universiteit van Amsterdam met het publiek en de wetenschap. Nu de Artis Bibliotheek is gerenoveerd, heeft de collectie natuurlijke historie daar weer een prachtig podium. Naast onderwijs en onderzoek zullen er activiteiten als presentaties, lezingen en discussieavonden plaatsvinden. Zo wordt niet alleen aangesloten bij de kerndoelen van het Allard Pierson en de Universiteit van Amsterdam, maar eveneens bij de wetenschappelijke ambities van de oprichters van ARTIS.

Vanaf 27 juni 2022 gaan de deuren van de Artis Bibliotheek weer open voor iedereen die de collectie natuurlijke historie van het Allard Pierson op afspraak wil inzien. Mail voor een afspraak naar Hans Mulder of Myriam van der Hoek. De publieksactiviteiten worden op de website van het Allard Pierson aangekondigd.