De nieuwe studieplekken op het eiland in de entreehal van gebouw REC-A springen meteen in het oog; vanaf deze plek heb je overzicht over de ruimte. Je kunt er comfortabel samen of alleen werken, zonder anderen te storen. In totaal zijn er 40 nieuwe studieplekken. De tafels zijn rond, passend bij het meubilair in de rest van het gebouw.

“De tafels zijn verankerd aan de vloer vanwege de brandveiligheid, maar zijn toch op een veelzijdige manier te gebruiken, vanwege de vorm. Door de stoelen aan de binnenrand te zetten kun je met elkaar overleggen. Ook benutten we hiermee de ruimte volledig, maar op een speelse manier”, vertelt Marloes van Wagtendonk, Projectmanager Innovatieve Library Learning Spaces binnen de Bibliotheek.

Het eiland  bevindt zich in een rumoerige verkeersruimte, vandaar dat praten en telefoneren is toegestaan. De nieuwe plekken zijn dus ideaal om samen te werken, maar niet als je stilte nodig hebt om te studeren.

Nieuwe studieplekken in de entreehal van gebouw REC-A.

Robin van der Meer, locatiecoördinator Bibliotheek op Roeterseilandcampus: “We zoeken naar zoveel mogelijk diversiteit aan plekken, van grote studiezalen tot kleinere ruimtes, voor groepen of alleen. Het gaat om het invullen van de behoeften van de doelgroep op een specifiek moment: soms willen studenten in een muisstille ruimte geconcentreerd werken, op een ander moment willen ze samenwerken en hardop kunnen praten, hebben ze een online college of gaan ze zoomen met medestudenten.”

In het kader van dat laatste heeft de Bibliotheek onlangs de Video Call Booths gerealiseerd, waar studenten online lessen kunnen volgen in gebouw REC-H (zaal H2.01).

Ook wordt er gewerkt aan meer studieplekken achter Crea en in gebouw REC-J/K.