Volledig in stijl start een robot de bouw van LAB42. In samenwerking met onder andere de gemeente Amsterdam krijgt Amsterdam Science Park een centrum waar studenten, onderzoekers en ondernemers samen innoveren op het gebied van informatiewetenschappen en Artificial Intelligence. Het gebouw is duurzaam ontwikkeld en zal energieneutraal zijn. De ingebruikname is gepland voor het studiejaar 2022-2023.
Artist impression van LAB42

LAB42 wordt de internationale hub voor de ontwikkeling van talent op het gebied van digitale innovatie en Artificial Intelligence (AI). Het gebouw komt tot stand door een samenwerking tussen de UvA, de gemeente Amsterdam en het bedrijfsleven. Het doel van het centrum is — door middel van co-creatie — het delen, ontwikkelen en voeden van kennis met de samenleving, waardoor er antwoorden komen op de informatica- en AI-vraagstukken van morgen.

Studenten, onderzoekers, bedrijfsleven

Het gebouw is ontworpen om interactie en samenwerking te bevorderen. Onder één dak verzamelen zich studenten, onderzoekers en bedrijven die zich bezighouden met informatiewetenschappen en AI. In het atrium komen horecavoorzieningen, op de eerste en tweede verdieping onderwijsruimtes en collegezalen, en op de derde verdieping vergaderruimtes, kantoren voor mkb-bedrijven en loungeplekken voor ontmoeting. Een deel van het gebouw wordt gereserveerd voor verhuur. Op de bovenste verdiepingen komen de kantoren van het Instituut voor Informatica (IvI) en het Institute for Logic, Language and Computation (ILLC) van de Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica (FNWI). Van de tweede tot en met de vijfde verdiepingen komen ook AI-labs van het ICAI, dat zich richt op de gezamenlijke ontwikkeling van AI-technologie door middel van onderzoekslabs met bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen.

Duurzaam en circulair

Het ontwerp van LAB42 is duurzaam, circulair en energieneutraal. Er komt onder andere een opvang van regenwater voor het doorspoelen van de toiletten, zonnecollectoren en een slimme koeling van de serverruimtes. Het frame van het gebouw bestaat uit een stalen skelet dat volledig demontabel is, net zoals de vloerdelen, scheidingswanden en de gevel. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van herbruikbare onderdelen, waardoor het gebouw dus circulair wordt gebouwd. De architect van LAB42 is Benthem Crouwel Architects.

Startevenement meemaken?

Het is mogelijk het startevenement op vrijdag 9 oktober mee te maken. Journalisten kunnen zich aanmelden via huisvestingsontwikkeling@uva.nl. Andere geïnteresseerden kunnen het evenement digitaal bijwonen door de livestream te volgen (klik hier). Tijdens het evenement wordt ingegaan op de noodzaak van dit centrum, het belang van AI als motor voor ontwikkeling van andere vakgebieden en de kenmerken van het gebouw. Ook is het mogelijk met een virtual reality-bril alvast digitaal een kijkje te nemen in LAB42.