Gerard Nijsten is per 1 november 2020 benoemd tot directeur van de Bibliotheek UvA/HvA. Nijsten is nu nog directeur bedrijfsvoering van de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de UvA.
Gerard Nijsten
Gerard Nijsten (foto: Eduard Lampe)

Nijsten is van oorsprong historicus met ruime directie- en managementervaring in het hoger onderwijs en de wetenschap. Voor zijn aantreden als directeur bedrijfsvoering van de Faculteit der Geesteswetenschappen aan de UvA was hij werkzaam bij de Vrije Universiteit, onder andere als directeur bedrijfsvoering van de Faculteit der Letteren en als strategisch adviseur van het College van Bestuur. Ook heeft hij ervaring opgedaan bij de Hogeschool Holland en de Hogeschool van Amsterdam als docent en onderwijsmanager.

In de rol van directeur Bibliotheek UvA/HvA volgt Nijsten Maria Heijne op, die afgelopen januari afscheid nam. In de periode daarna is de positie waargenomen door Bert Zeeman, in nauwe samenwerking met het Management Team van de Bibliotheek.