Cutting edge-technologie gebruiken om chemie sneller, beter en veiliger te doen. Dat is de inzet van het onderzoek van Noël en zijn groep. Noël ontwikkelt nieuwe katalytische stategieën en technologieën voor chemische synthese, om op die manier een brug te bouwen tussen technische scheikunde en organische chemische synthese. Het uiteindelijke doel is te komen tot technologische tools die een oplossing bieden voor ‘oude’ problemen in de chemische synthese, onder meer problemen met betrekking tot schaalbaarheid, gas/vloeistof-reacties, fotochemie, electrochemie en de productie van gevaarlijke stoffen.

Microreactor in een kunstblad

Micro-reactoren nemen een centrale plaats in in Noëls onderzoek. Een microreactor is een mini-laboratorium ter grootte van een handpalm met kanalen die typisch kleiner zijn dan 1 millimeter in doorsnede, waarin chemische reacties plaatsvinden. Zulke kleine reactoren hebben veel voordelen, bijvoorbeeld snellere menging, hoge betrouwbaarheid en zijn dus zeer geschikt voor het gecontroleerd uitvoeren van gevaarlijke chemische processen. Ook zijn ze erg schaalbaar, zelfs tot industriële schaal.

Noël heeft veel ervaring met microreactoren, onder andere voor het gebruik met katalysatoren, het produceren van farmaceutische ingrediënten, en zelfs de productie van een kunstmatig plantenblad. In de poriën van dat kunstblad kunnen chemische reacties plaatsvinden onder invloed van zonlicht. Een truc die de natuur al lang gebruikte, maar die Noël als eerste chemicus effectief afkeek om organische moleculen te bereiden. Omdat de chemische processen in het kunstblad enkel zonlicht nodig hebben, is het zelfs mogelijk om bijvoorbeeld een malariamedicijn te produceren in afgelegen gebieden waar geen elektriciteit beschikbaar is.

Als hoogleraar aan de UvA zal Noël zich ook bezighouden met het geven van onderwijs, vooral op het terrein van organische synthese, flow-chemie en katalyse. Ook zal hij bijdragen aan het onderwijs binnen de master Science for Energy and Sustainability (SfES).

Over Timothy Noël

Noël was van 2012 tot de zomer van 2020 universitair hoofddocent aan de Technische Universiteit Eindhoven. Voor die tijd was hij onder meer onderzoeker aan de Universiteit Gent. Zijn postdoctoraal onderzoek deed Noël aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT) met een prestigieuze Fullbright-beurs.

Noël heeft verschillende prestigieuze beurzen binnengehaald zoals Veni, Vidi, Marie Curie Career Integration Grant, FET Open, NWO OTP. Bovendien was/is hij coördinator van twee grootschalige Marie Curie ITN-projecten: Photo4Future en meer recent PhotoReAct. Hij werkt ook intensief samen met de chemische industrie, waaronder grote farmaceutische bedrijven (bijvoorbeeld Eli Lilly en AbbVie) en het MKB (bijvoorbeeld ThalesNano, Vapourtec). Noëls onderzoek werd bekroond met de Dechema Prijs (2017) en de Hoogewerff Jongerenprijs (2019).

Het onderzoek van Noël verschijnt regelmatig in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften, zoals Science, Angewandte Chemie en Journal of American Chemical Society.