Mw. prof. dr. W.J. Fokkens (1959) is per 1 juli 2002 benoemd tot hoogleraar Keel-, Neus- en Oorheelkunde aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA).

Wytske Fokkens deed haar artsexamen in 1986 aan de Universiteit Leiden. Ze voltooide haar opleiding tot KNO-arts in 1992 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Zij promoveerde in 1991 aan de EUR op het proefschrift The pathogenesis of allergic rhinitis, with special emphasis on Langerhans cells.
Vanaf 1992 was mw. Fokkens als KNO-arts verbonden aan het Academisch Ziekenhuis Rotterdam. In 1994 werd ze hoofd van de ‘Nasal Mucosal Research Group’. In 2002 werd ze benoemd tot hoogleraar Rhinologie aan het Erasmus Medical Centre Rotterdam.