Mw. prof. dr. A.A. van Ruler is per 23 januari 2003 benoemd tot hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder Communicatie en Organisatie, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Mw. prof. dr. A.A. van Ruler (1948) is per 23 januari 2003 benoemd tot hoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder Communicatie en Organisatie, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel.

Na zeventien jaar in de praktijk van de voorlichting te hebben gewerkt, is Betteke van Ruler in 1985 gaan studeren. Zij is in 1989 cum laude afgestudeerd in de communicatiewetenschap aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Van 1990 tot 1997 was zij docent Voorlichting en voorzitter van de sectie Voorlichting van de School voor Journalistiek en Voorlichting in Utrecht. Zij promoveerde in 1996 aan de KUN op het proefschrift Communicatiemanagement in Nederland. Een verkenning naar de visie van communicatiemanagers op de inhoud van hun beroep.
In 1996 stapte zij over naar het wetenschappelijk onderwijs bij de vakgroep Bestuurs- en Communicatie-wetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 2001 volgde een aanstelling als universitair hoofddocent bij diezelfde universiteit. In datzelfde jaar werd zij bestuurder van de Faculteit Sociale Wetenschappen, belast met de portefeuille onderwijs. In 2002 werd ze benoemd tot bijzonder hoogleraar Professionalisering Communicatie-management aan de Universiteit Twente.

Betteke van Ruler heeft de afgelopen jaren ook elders onderwijs verzorgd. Ze was en is gastdocent aan onder andere de Katholieke Universiteit Nijmegen, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Twente, de Freie Universität Berlin, het opleidingsinstituut Van der Hilst, de Universiteit van Ljubljana in Slovenië, het PAO te Leiden en het IBO te Zeist.
Voorts maakt mevrouw Van Ruler onder andere deel uit van de redactieraad van het Tijdschrift voor Communicatie-wetenschap, is ze hoofdredacteur van de boekenreeks Standpunt Communicatie (uitgeverij Samson), lid van de redactieraad van Comma, tijdschrift voor overheidscommunicatie en lid van de redactieraad van de Encyclopedia of Public Relations (Sage). Zij is daarnaast actief binnen diverse nationale en internationale beroepsverenigingen, zoals de Beroepsvereniging voor Communicatie, de Vereniging voor Overheids-communicatie, de International Communication Association, de European Communication Association, en de European Public Relations Research and Education Association.
Het onderzoek van Van Ruler betreft de rol van communicatie in de context van organisatie, de definitie en positie van de communicatiemanager in organisaties, en studies op het vlak van strategische communicatie.