Mw. prof. dr. A.H. Fischer is per 1 januari 2003 benoemd tot bijzonder hoogleraar Theorieën der emoties, in het bijzonder de sociaal-cognitieve emotietheorie, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is in 1992 ingesteld door de Stichting Consortium of European Research and Emotion (CERE) en werd sindsdien bekleed door prof. dr. N.H. Frijda.

Agneta Fischer (1958) studeerde in 1985 cum laude af in de psychologie aan de Universiteit Leiden (UL). Van 1981 tot 1990 heeft zij diverse functies aan de UL bekleed: van junior assistent tot onderzoeksassistent. Zij promoveerde in 1991 aan de Leidse universiteit op het proefschrift Emotion scripts. A study of the social and cognitive facets of emotions. Sinds 1990 is mw. Fischer verbonden aan de UvA, aanvankelijk als postdoc bij de afdeling Sociale psychologie, van 1993 tot 1995 als universitair docent en daarna als universitair hoofddocent. In 1997 werd ze voor een periode van vijf jaar benoemd tot bijzonder hoogleraar Gender, cultuur en management aan de UvA vanwege Stichting de Beauvoir. Sinds jaren verschijnen er regelmatig publicaties van haar hand in Engelstalige peer reviewed tijdschriften en wordt ze veel gevraagd als spreker in binnen- en buitenland.