Dhr. dr. F. van der Ploeg (1956) is op persoonlijke titel benoemd tot hoogleraar Politieke economie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen en Econometrie van de Universiteit van Amsterdam. Tegelijkertijd blijft hij hoogleraar Internationaal economisch beleid aan het Robert Schuman Centrum van het Europees Universitair Instituut te Florence, Italië.

Rick van der Ploeg was al eerder als hoogleraar Politieke economie aan de UvA verbonden, van 1991 tot 1998. Van 1994 tot 1998 was hij tegelijkertijd algemeen financieel woordvoerder in de Tweede Kamer voor de Partij van de Arbeid.
Hij verliet in 1998 de universiteit om zitting te nemen in het tweede kabinet-Kok als staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen. Na de val van het kabinet werd hij benoemd tot hoogleraar aan het Europees Universitair Instituut in Florence.
Van der Ploeg studeerde in 1977 af in Applied sciences with operational research aan de University of Sussex. Er volgde een promotieonderzoek aan de University of Cambridge. Hij promoveerde aan deze universiteit in 1981 op het onderwerp Control theory and operational research.
Van 1979 tot 1983 werkte hij als Research Officer voor het Cambridge Growth Project. Daarna was hij tot 1988 docent aan de London School of Economics and Political Science. Vanaf 1985 was hij ook als onderzoekshoogleraar verbonden aan de Universiteit Brabant, waar hij tevens de eerste directeur was van het National Network for the Education of Ph.D.’s (NQE) en deel uitmaakte van het dagelijks bestuur van het onderzoeksinstituut CentER. In 1991 volgde een benoeming tot hoogleraar aan de UvA.
Van der Ploeg heeft talrijke krantencolumns geschreven over economisch beleid voor een breed publiek en vele wetenschappelijke papers en boeken gepubliceerd. Zijn meest recente boek, samen geschreven met Ben Heijdra, is The Foundations of Modern Macroeconomics (Oxford University Press, 2002).
Voorts is hij gasthoogleraar geweest in Princeton, Athene, Siena, Parijs, Praag, Wenen, München, Londen en Berlijn.