Dhr. dr. D.L. Willems (1954) is per 1 januari 2003 benoemd tot hoogleraar Medische ethiek aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is een continuering van de bijzondere leerstoel Ethische aspecten van de gezondheidszorg in relatie met de humanistische levens- en wereldbeschouwing, die door prof. dr. T. van Willigenburg werd bekleed. Deze bijzondere leerstoel werd in stand gehouden door de Stichting Socrates, maar is opgeheven nu het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC-UvA) er een strategische leerstoel van wil maken

Dick Willems studeerde in 1981 af in Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en behaalde het jaar erop een diploma in de geschiedenis en filosofie van de geneeskunde aan de Sorbonne, Parijs. In 1984 begon hij te werken als huisarts. In 1986 studeerde hij af in Wijsbegeerte aan de RUG. Als huisarts werkte hij tot 1998 in een wijkgezondheidscentrum in Huizen. Onderwijl deed hij diverse onderzoeksstages in binnen- en buitenland.
Hij promoveerde aan de Universiteit Maastricht in 1995 op het proefschrift Tools of Care – Explorations into the Semiotics of Medical Technology.
In 1998 volgde een aanstelling als coördinator van het Centrum voor Ontwikkeling van Palliatieve Zorg in de terminale fase Amsterdam. (COPZ-A). In 2001 stopte hij bij de COPZ-A en werd universitair hoofddocent Huisartsengeneeskunde bij het AMC-UvA.