Dhr. dr. M. Fennema (1946) is per 1 november 2002 op persoonlijke titel benoemd tot hoogleraar Migratie en etnische studies aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij zal zich in het bijzonder bezighouden met de politieke theorie, de politieke gevolgen van immigratie en de politieke en civiele incorporatie van immigranten in het land van vestiging

Meindert Fennema behaalde in 1973 zijn doctoraaldiploma Politicologie aan de UvA. Sindsdien is hij aan de UvA verbonden. Hij promoveerde in 1981 aan de UvA op het proefschrift International Networks of Banks and Industry en in datzelfde jaar kreeg hij een aanstelling als universitair hoofddocent.

Fennema heeft van 1994 tot 1998 verantwoordelijkheid gedragen voor een aantal Engelstalige onderwijsprogramma’s van het toenmalige Amsterdam Center for Comparative European Social Studies. Sinds 1996 participeert hij in het Instituut voor Migratie en Etnische Studies. Hij is diverse keren als gastdocent uitgenodigd, door de Universidad Autonoma de Santo Domingo, door de Chinese Association for International Understanding, de University of California at Berkeley en de Universitat Autonoma de Barcelona. In het Academisch Jaar 2000/2001 leidde hij op het NIAS (Netherlands Institute for Advanced Studies in the Humanities and the Social Sciences) een internationale onderzoeksgroep ‘Networkanalysis’.

In 1999 verwierf hij samen met Jean Tillie een NWO-aandachtsgebiedsubsidie (500.000 euro) voor onderzoek naar ‘Quality of the multicultural democracy in Amsterdam and Berlin: civic communities, integration and local government policies’. Het jaar daarop kreeg hij met Frank Buijs nog een NWO-subsidie (200.000 euro), nu voor een onderzoeksprogramma over ‘Religious radicalism and the European order’. Zijn leerboek De moderne democratie beleefde in 2001 zijn derde druk.