Dhr. dr. A.E Bronner is per 1 november 2002 benoemd tot deeltijdhoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder media- en reclameonderzoek, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen.

Dhr. dr. A.E Bronner (1946) is per 1 november 2002 benoemd tot deeltijdhoogleraar Communicatiewetenschap, in het bijzonder media- en reclameonderzoek, aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Het gaat om een nieuwe leerstoel.

Fred Bronner is na zijn studie Politicologie aan de UvA bij Veldkamp/Marktonderzoek gaan werken. Daar heeft hij zich vooral beziggehouden met media- en voorlichtingsonderzoek. In 1978 promoveerde hij aan de UvA op een proefschrift over beslissingsgedrag van mensen, onder de titel: Politieke voorkeur: oordelen en beslissen.
Vanaf 1987 is Bronner algemeen directeur van het bureau geweest. Dit jaar is hij in die functie afgetreden om meer tijd beschikbaar te hebben voor onderzoek en advisering.
Hij publiceerde in vele binnenlandse en buitenlandse tijdschriften en gaf gastcolleges aan diverse Nederlandse universiteiten.. Hij won in 1991 de Marijn Veraart-prijs, een prijs die wordt toegekend aan mensen die zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt op het gebied van het marktonderzoek. Met twee projecten waaraan hij leiding gaf, won hij de Hans du Chatinier Prijs voor het meest innovatieve mediaonderzoek (Media Merkbeleving, met PTT Post, in 1998, Mediabeleving, met Platform, in 1999).
Hij is bijna twintig jaar eindredacteur van het Jaarboek Ontwikkelingen in het marktonderzoek, de enige Nederlandstalige wetenschappelijke publicatie op het gebied van het marktonderzoek.
De benoeming van Bronner tot hoogleraar betreft een dag in de week. Hij zal zijn hoogleraarschap combineren met zijn werkzaamheden bij zowel Veldkamp als het zusterbedrijf NIPO.