Dhr. dr. M.W. Borgdorff (1955) is per 1 november 2002 benoemd tot hoogleraar Internationale gezondheidszorg, in het bijzonder tuberculose, aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). De leerstoel is de ietwat gewijzigde opvolger van de deeltijdleerstoel Tropische gezondheidsleer, die tot aan zijn emeritaat in 1995 werd bezet door prof. dr. A. S. Muller.
Martien Borgdorff behaalde in 1980 zijn artsexamen aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte van 1982 tot 1986 als arts in een ziekenhuis in Zimbabwe. In 1986 keerde hij terug naar Nederland als begeleider van de Nederlandse Tropencursus voor artsen bij het Koninklijk Instituut voor de Tropen te Amsterdam (KIT). Van 1987 tot 1989 werkte hij bij de World Health Organization (WHO), om vervolgens tot 1996 te werken als wetenschappelijk medewerker op de afdeling Gezondheidszorg en Ziektebestrijding van het KIT.
Borgdorff promoveerde in 1994 aan de UvA op het proefschrift 'Epidemiology of HIV-1 infection in Mwanza Region, Tanzania'. Na een tussenstap als senioronderzoeker bij het Centrum voor Infectiezieken Epidemiologie bij het RIVM is hij vanaf 1996 werkzaam als epidemioloog-onderzoeker bij de Koninklijke Nederlandse Vereniging tot bestrijding der Tuberculose.