Dhr. dr. M. Dzoljic (1962) is per 1 september 2002 benoemd tot hoogleraar Evaluatie- en doelmatigheidsonderzoek in de perioperatieve zorg aan de Faculteit der Geneeskunde van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij bezet de leerstoel die vacant is gekomen door het emeritaat van prof. dr. A. Trouwborst.

Misa Dzoljic heeft Geneeskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en behaalde daar zijn basisartsaexamen in 1987. Daarna werkte hij tot 1994 bij de afdeling Anaesthesiologie van het Academisch ziekenhuis Dijkzigt, aanvankelijk als assistent, vanaf 1992 als staflid. Daarna verbond hij zich aan het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam (AMC/UvA) bij de afdeling Anaesthesiologie. In 1996 promoveerde hij cum laude aan de UvA op het proefschrift 'Nitrous Oxide: a study on neurons'.
In 1999 werd Dzoljic benoemd tot universitair hoofddocent Experimentele anaesthesiologie. Vanaf 2001 is hij hoofd van de afdeling Anaesthesiologie van het AMC/UvA.