Waar liggen de kansen voor het Universiteitskwartier om het gebied - voor even of misschien wel voor altijd - op de kaart te zetten? Dat gaan de studenten van het vak Placemaking Universiteitskwartier de komende tijd ontdekken aan de hand van verschillende opdrachten. Het vak is op donderdag 11 februari van start gegaan met een online kick-off sessie. Tijdens deze kick-off maakten de studenten, bewoners, bedrijven en instellingen kennis met elkaar en zijn de verschillende uitdagingen binnen het gebied toegelicht. De deelnemers onderzoeken de kansen en mogelijkheden van dit gebied om zo de plek waardevoller te laten zijn voor de binnenstad.

In het vak Placemaking Universiteitskwartier (UK) onderzoeken studenten wat het Universiteitskwartier haar bewoners, bezoekers en gebruikers te bieden heeft aan cultuur, creativiteit, kunst, wetenschap en andere interessante zaken. Tijdens de kick-off hebben de verschillende opdrachtgevers zich voorgesteld en hun opdracht gepitched. De studenten kregen de kans om vragen te stellen en kiezen vervolgens een van de opdrachten uit om te onderzoeken.

Het verhaal van de zuidelijke wallen

Een van de opdrachtgevers is het Stadsdeel Centrum van de Gemeente Amsterdam. Het UK maakt deel uit van de dynamische binnenstad van Amsterdamen en ligt in het zuidelijk Wallengebied. Met de winkelstraten, wallen en het Rembrandtplein op loopafstand, vervult het Universiteitskwartier een waardevolle plek in de binnenstad. Het gebied kent een rijke historie en kent zijn oorsprong in de middeleeuwen. Nu staat het gebied bekend om het toerisme en plekken die (voor Covid-19) een enorme aantrekkingskracht hadden op mensen van buiten de stad. Het gebied kent natuurlijk veel meer functies, van de UvA en ook de theaters, kerken en specifieke bedrijvigheid. De gemeente zou graag willen dat de Amsterdammer (van jongeren tot gezinnen en ouderen) deze plek weer kan vinden. Aan de hand van de historie, de kwaliteiten van het gebied en de functies die het nu behuisd, kan een verhaal verteld worden. Hoe maken we het gebied nog aantrekkelijker zodat de Amsterdammer hier weer naar toe komt?

Een kerk in transitie

De Waalse kerk is onderdeel van de rijke historie van het gebied. Oorspronkelijk is dit een Franstalige vluchtelingenkerk, die haar gelovigen rekruteerde uit de bevolkingsgroep de ‘Walen’. Om de functie als kerk te behouden is de primaire doelgroep nu te klein. Het bestuur ziet in dat de functie moet worden aangepast aan de tijdsgeest en wil zich ook meer richten op culturele activiteiten. Hoe kan dit gedaan worden en wel zo dat het unieke verhaal van de Waalse kerk verteld wordt aan de bezoekers van het gebouw?

Wat is Shared Space?

Op het Universiteitskwartier is een buurtvereniging actief, VOLBG. Zij wonen met veel plezier op het rustige terrein tussen De Wallen met de grote stad om de hoek. De hoven, binnentuinen en pleinen vormen een soort park midden in de stad voor de bewoners. In de toekomst zal dit nóg meer voor iedereen zijn, met Shared Spaces op de pleinen van het Binnengasthuisterrein. Samen kunnen genieten van het mooie gebied zou fantastisch zijn, maar hoe werkt dit in de praktijk? De bewoners zijn op zoek naar antwoorden, waar komt het idee van Shared Space vandaan, wat is een Shared Space en wat is de beste oplossing voor een fijne plek waar iedereen graag verblijft?

Een nieuw online en offline programma

Aan de nieuwe Universiteitsbibliotheek(UB) wordt momenteel volop gebouwd. De UB is en wordt een plek waar kennis, collectie, informatie, onderzoek en studeren samenkomt inclusief de bijbehorende mensen. Hoe kan de bibliotheek dat actief en inspirerend aan elkaar verbinden, zowel offline als online? Momenteel is de bibliotheek alleen open voor studenten en medewerkers van de UvA, HvA en de VU, maar in de praktijk is het niet zo dat je er niet naar binnen kan als externe bezoeker. Welke kansen biedt een nieuw offline en online programma voor de verbinding met de omgeving en niet academisch publiek?

Ondertussen hebben de studenten het gebied verkend, vooronderzoek gedaan en een van de bovenstaande opdrachten gekozen. De opdrachtgevers zijn erg benieuwd waar de studenten mee gaan komen en één ding is zeker: er liggen ontzettend veel kansen in dit unieke gebied.

Wandel mee door het Universiteitskwartier

Door het gebrek aan onderwijs op locatie, moeten de studenten individueel en vooral online het gebied ontdekken. Om toch kennis te maken met het gebied heeft de coördinator Madelon Simons een audiobestand gemaakt met een wandelroute door het gebied. Deze wandelroute geeft een mooi beeld van de zuidelijke Wallen en komt langs alle iconische punten van het UK. Tijdens deze pandemie is wandelen een populaire bezigheid geworden, dus willen we jullie deze wandelroute ook graag aanbieden. Loop mee door het UK en ontdek zelf!